Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Wielkopolskich skierowało do Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego apel o wprowadzenie zmian do systemu Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków. Według samorządowców obecnie dane z programu nie są przydatne do kontroli źródeł ciepła.
„Prosimy o podjęcie działań w celu usprawnienia system Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków i wyeliminowanie powyższych błędów. Jestem przekonany, że takie działanie znacznie poprawi komfort, ale również przyspieszy pracę w systemie, a także podniesie jakość danych w nim zawartych” – wskazał przewodniczący SGiPW Jacek Gursz.
Uwagi do systemu CEEB
- Wyszukiwarka adresów nie działa prawidłowo - wpisując dokładny adres zdarza się, że program nie widzi go lub pokazuje całą listę.
- Brak możliwości poprawy deklaracji w przypadku błędu - brak możliwości aktualizacji danych już wpisanych - każdy mały błąd, nawet literówka, zmusza do założenia nowej deklaracji.
- Brak możliwości wyróżnienia aktualnej deklaracji dla danego budynku - każda kolejna deklaracja jest dopisywana w kolejności, nie zmienia poprzedniej co w konsekwencji ustanawia kilka deklaracji dla jednej nieruchomości. Ostatnia aktualna powinna być np. podświetlona lub widoczna powinna być tylko aktualna, a stare (nieaktualne) deklaracje powinny być przenoszone do archiwum i nie powinny być brane pod uwagę przy tworzeniu statystyki.
- Brak w systemie danych o współwłaścicielach – widoczny jest tylko ten, który składa deklarację.
- Zgłaszanie budynków wielolokalowych - słabo rozbudowany punkt utrudnia weryfikację. Każdy właściciel składa deklarację oddzielnie, powodując zamieszanie informacyjne. Dla poprawy funkcjonalności, deklarację powinien składać zarządca jako główny w imieniu całości, lub system powinien przejrzyście grupować deklaracje lokalowe dla budynku wielolokalowego.
- Brak połączenia adresu tekstowego z punktem adresowym na mapie.
- System nie scala danych z innych baz systemowych np. map, adresów, danych o właścicielach, meldunkach osób, budynkach pokrytych azbestem, itp. Brak scalania systemów nie pozwala na łączenie danych i zebrania wiedzy kompleksowej o danej nieruchomości i przekazania osobie uwag i koniecznych działań.
- Wprowadzane dane do ZONE są zgodne ze złożoną deklaracją, jednakże przy raportowaniu niektóre informacje są niespójne z wprowadzonymi danymi, w związku z czym następuje "przekłamanie statystyk" (np. mieszkaniec zadeklarował, że używa pieca gazowego do ogrzewania domu i CWU, a w statystyce pokazane jest tylko CWU).
- Raportowanie nie pozwala na uzyskanie niektórych danych, np. imię i nazwisko.
- Dane z programu nie są przydatne do kontroli źródeł ciepła.
System Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków powstał w 2021 roku i są w nim gromadzone dane o źródłach ciepła i sposobach ogrzewania budynków. Zgodnie z obowiązującymi przepisami dane do ewidencji wprowadza na podstawie złożonych deklaracji wójt, burmistrz lub prezydent miasta.
mr/
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz