"W 2024 r. kolej obsłużyła ponad 407,5 mln pasażerów. W porównaniu do danych z 2023 r. to wynik wyższy o 33,1 mln (+8,8 proc.). Na przestrzeni ostatnich lat więcej osób podróżowało pociągami w 1997 r. (416,6 mln osób według danych GUS)" - poinformował w piątek UTK.
W 2024 r. w Polsce koleją podróżowało 407,5 mln osób, to najwyższa liczba pasażerów od 1997 r. - poinformował w piątek Urząd Transportu Kolejowego. Dodał, że kolej przewiozła też ponad 223,5 mln ton towarów, o 3,5 proc. mniej niż w 2023 r.
Jak podał cytowany w komunikacie prezes UTK Ignacy Góra, "wskaźnik wykorzystania kolei wyniósł 10,8. Czyli statystycznie każdy mieszkaniec Polski w ubiegłym roku wsiadł do pociągu niemal 11 razy. Porównanie tego wskaźnika z innymi krajami pokazuje, że kolej w naszym kraju ma jeszcze znaczny potencjał do rozwoju".
Według Urzędu w 2024 r. "pociągi pasażerskie wypracowały prawie 28,5 mld pasażerokilometrów" (1 pasażerokilometr to 1 pasażer przewieziony na odcinku 1 kilometra) pracy przewozowej, co jest wynikiem wyższym o 2,6 mld pasażerokilometrów, tj. o 10,2 proc. rok do roku. Praca eksploatacyjna wyniosła 205,6 mln pociągokilometrów (1 pociągokilometr to przemieszczenie się 1 pociągu na dystansie 1 km) - to wzrost o 14,3 mln pociągokilometrów lub 7,5 proc. UTK zwrócił też uwagę, że średnia odległość, na jaką pasażer podróżował koleją w 2024 r. to 69,9 km, czyli nieznacznie więcej niż rok wcześniej - w 2023 r. było to 69,1 km.
Tylko w grudniu 2024 r. z pociągów skorzystało prawie 33,2 mln osób, co oznacza wzrost o prawie 1,8 mln osób, tj. 5,7 proc. r/r. Jednocześnie to o prawie 1 mln (2,9 proc.) pasażerów mniej niż w listopadzie 2024 r., co - jak przekazał UTK - jest zgodne z tendencją sezonową.
W grudniu 2024 r. wartość pracy przewozowej wyniosła 2,3 mld pasażerokilometrów, czyli o 0,2 mld lub 7,7 proc. pasażerokilometrów więcej niż rok wcześniej. Praca przewozowa wzrosła również miesiąc do miesiąca - była o 69,2 mln pasażerokilometrów lub 3,1 proc. wyższa.
Grudzień w przypadku pracy eksploatacyjnej zakończył się wynikiem 17,9 mln pociągokilometrów, to o 1,4 mln (8,6 proc.) więcej niż w grudniu 2023 r. i o 1,41 mln (8,6 proc.) więcej niż w listopadzie.
W przypadku przewozów towarowych, 2024 r. zakończył się wynikiem ponad 223,5 mln ton przewiezionych towarów. To o 8,1 mln ton lub 3,5 proc. mniej niż w 2023 r. "Na przełomie ostatnich lat niższy poziom masy (223,2 mln ton) był w 2020 r., czyli w roku ograniczeń związanych z pandemią Covid-10" - zaznaczył UTK w komunikacie. Dodał, że średnia odległość przewozu 1 tony ładunku w 2024 r. wyniosła 260,7 km, co jest poziomem nieznacznie niższym wobec uzyskanego w rekordowym pod tym względem 2023 r., kiedy było to 266 km.
"W przypadku przewoźników towarowych był to kolejny rok wyzwań na tle aktualnej sytuacji geopolitycznej związanej z wojną w Ukrainie. (...) O ożywieniu możemy mówić w odniesieniu do przewozów intermodalnych. Jednak otoczenie, w jakim funkcjonuje ten sektor, charakteryzuje się nadal wysokim ryzykiem zmienności, co wpływa na niepewność tego rynku" - powiedział Góra.
W grudniu 2024 r. masa towarów obsłużona przez pociągi towarowe przekroczyła wartość 18 mln ton, co w zestawieniu rok do roku jest wynikiem wyższym o prawie 0,4 mln ton lub 2,1 proc. Miesiąc do miesiąca był to prawie 0,9 mln ton mniej (4,6 proc.) ładunków obsłużonych koleją mniej - dodał Urząd. (PAP)
bpk/ malk/
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz