Podczas posiedzenia Parlamentarnego Zespołu ds. Walki z Wykluczeniem Transportowym wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec przedstawił szczegóły zmian, jakie resort szykuje w FRPA.
Pierwszą zmianą zapowiedzianą przez wiceministra jest zwiększenie kompetencji marszałków województw. Ministerstwo Infrastruktury chce, by byli oni koordynatorami transportu publicznego na terenie swoich województw.
„Środki, które zostaną przesunięte do danych województw, będą za pośrednictwem marszałków mogły być realizowane, czy to przy udziale własnych firm komunikacyjnych samorządowych (…), ale również marszałkowie będą mieli obowiązek, żeby wypełnić tą mapę transportową, żeby nie znalazły się na niej białe plamy” – wyjaśnił.
Wiceminister podkreślił, że ministerstwo chce też wprowadzić elastyczne formy komunikacji publicznej, zgodnie z zapotrzebowaniem mieszkańców.
„W miejscach, w których wiadomo, że jest nieekonomicznie organizować transport autobusem czy busem, będzie możliwość organizowania lokalnego transportu np. przy pomocy sołtysa, straży pożarnej, pracownika urzędu gminy” – przekazał Stanisław Bukowiec.
Wiceminister poinformował, że nowy system obejmie też regionalny transport kolejowy.
„Z racji że samorządy województwa bardzo dobrze rozwijają te połączenia lokalne, a z drugiej strony brakuje środków na pewne kursy i połączenia, które są nieekonomiczne. Będziemy chcieli zastosować dopłaty do nowych połączeń” – powiedział wiceminister dodając, że zmiany w programie będą też uwzględniać połączenia między województwami.
Resort szykuje też nowy system kontrolny wniosków, by uniknąć nieprawidłowości.
„W tym przypadku służby wojewody, bądź inspekcja transportu drogowego, byłaby zobligowana do, po pierwsze, weryfikacji działań marszałka, czy np. wszystkie te linie, które powinny być objęte połączeniami, są realizowane. Po drugie, np. inspekcja transportu drogowego ma do tego instrumenty, żeby kontrolować pojazdy w czasie jazdy. I również taki podmiot byłby naturalnym podmiotem dla osób, które chciałyby zgłosić jakiś problem.” - wyjaśnił wiceminister.
„Chcielibyśmy cały proces legislacyjny przeprowadzić w tym roku” – podsumował Stanisław Bukowiec.
Przedstawione przez wiceministra zmiany są odpowiedzią na dotychczasowe problemy związane z funkcjonowaniem FRPA. Jak podkreśliła Iwona Budych, dyrektor Stowarzyszenia Wykluczenie Transportowe, tegoroczny nabór wniosków w ramach FRPA „był bardzo ciężkim naborem”.
„Tegoroczny nabór był pierwszym w historii z tak krótkim terminem – tylko 7 dni. Powodowało to ogromny stres, zwłaszcza że w wielu województwach dopiero w tym roku wprowadzono nabory wieloletnie, co dodatkowo przysporzyło trudności organizatorom, którzy po raz pierwszy ubiegali się o dofinansowanie wieloletnie” - powiedziała Iwona Budych.
Zdaniem przedstawicielki Stowarzyszenia, „na potrzeby redukcji zjawiska wykluczenia transportowego” system „wymaga rewizji”.
„Ujednolicenie terminów naborów uzupełniających, spójność dla wszystkich województw, ujednolicenie wymogów formalnych do ogólnego rocznego naboru, wprowadzenie możliwości modyfikowania tras zgłoszonych we wnioskach” – powiedziała Iwona Budych, prezentując propozycję zmian wypracowaną przez Stowarzyszenie Wykluczenie Transportowe.
FRPA jest państwowym funduszem celowym i ma wspierać finansowo samorządy będące organizatorami publicznego transportu zbiorowego. Dzięki pomocy mają powstawać nowe linie komunikacyjne, a mieszkańcy przede wszystkim z mniejszych miejscowości, mają mieć możliwość dotarcia transportem publicznym do pracy, szkół, placówek zdrowia i instytucji kultury.
mc/
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz