Ministra edukacji wzięła udział w odbywającym się w Gdańsku posiedzeniu Grupy Wysokiego Szczebla ds. Kształcenia i Szkolenia (ang. High Level Group for Education and Training). W wydarzeniu uczestniczą również delegacje wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej oraz instytucji unijnych.
Edukacja musi być odpowiedzią na zapotrzebowania rynku pracy. To są kwestie legislacyjne, ale też kwestie dotyczące zachęcenia młodych ludzi do edukacji branżowej - mówiła w poniedziałek w Gdańsku ministra edukacji Barbara Nowacka.
"Polska od 1 stycznia przejmuje prezydencję w (Radzie) Unii Europejskiej i właściwie już jesteśmy do niej bardzo przygotowani, ale cieszymy się, że możemy nie tylko zajmować się obszarem edukacji w czasie formalnym prezydencji, ale też większą debatą dotycząca przyszłości i kierunków edukacji w ramach Unii Europejskiej" - powiedziała szefowa MEN.
Jej zdaniem edukacja nie stanowi polityki wspólnej Unii Europejskiej, natomiast kraje członkowskie mają te same wyzwania, problemy i dylematy. "Dobrze jest móc pracować w gronie ekspertów tak, żeby polityka Unii Europejskiej wobec edukacji była spójna" - zaznaczyła.
Barbara Nowacka podkreśliła, że polska edukacja stoi m.in. przed wielkim wyzwaniem odpowiedzi na rynek pracy.
"Akurat na Pomorzu widać fantastycznie, jak inwestycje mogą przynieść zmiany w edukacji. Szykujemy się do potężnych zmian w systemie energetycznym, przecież to u nas powstaje i elektrownia atomowa i u nas inwestycje w offshore i inshore mają wielką przyszłość. Edukacja musi być odpowiedzią na zapotrzebowania rynku pracy. To są kwestie legislacyjne, ale też kwestie dotyczące zachęcenia młodych ludzi do edukacji branżowej. Żeby to się wydarzyło potrzebujemy większych inwestycji w nauczycielki i nauczycieli" - dodała.
W ocenie marszałka województwa pomorskiego Mieczysława Struka, Polska pokazuje, że podczas najbliższych sześciu miesięcy prezydencji w Radzie Unii Europejskiej chce rozmawiać m.in. na temat szkolnictwa wyższego, szkolnictwa zawodowego oraz rozwoju nowych umiejętności, wynikających ze zmian dostarczanych przez współczesny świat.
"To są zagadnienia na które muszą szybko reagować systemy oświaty, edukacji i nauki na poziomie wyższym" - stwierdził Mieczysław Struk.(PAP)
dsok/ agz/
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz