W swoim piśmie ZGWRP przypomina, że zgodnie z art. 61 ust. 1–3 ustawy o pomocy społecznej obowiązek ponoszenia opłaty za pobyt w DPS-ie spoczywa kolejno na mieszkańcu domu, jego małżonku i zstępnych przed wstępnymi, a następnie na gminie, z której osoba została skierowana.
„W praktyce oznacza to, że gdy mieszkaniec ponosi odpłatność w wysokości 70 proc. swojego dochodu, a pozostała część kosztu nie znajduje pokrycia w opłatach członków rodziny, różnicę zobowiązana jest pokryć gmina. Przepisy art. 96 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej nie przewidują jednak możliwości dochodzenia przez gminę zwrotu tej różnicy – ani od spadkobierców mieszkańca DPS, ani z jego majątku – jeśli osoba ta regularnie wnosiła należne 70 proc. swojego dochodu” – zaznaczono w stanowisku ZGWRP.
Związek zwraca uwagę, że nawet w przypadku gdy mieszkaniec DPS-u posiada majątek (np. gospodarstwo rolne, nieruchomość), to po jego śmierci przechodzi on na spadkobierców nieuczestniczących w kosztach utrzymania, podczas gdy gmina przez wiele lat ponosiła znaczne wydatki z własnego budżetu.
Aby zobrazować skalę tych obciążeń dla gmin, ZGWRP podał przykład z gminy Radzanowo. I tak zgodnie z przytoczonymi danymi w 2024 r. roczny koszt pobytu mieszkańców DPS ponoszony przez gminę wyniósł 533 978 zł, a średni miesięczny koszt utrzymania jednego mieszkańca 6 068 zł. Z kolei w 2025 r. koszt ten wzrósł do 6 609 zł miesięcznie na osobę, a do końca sierpnia 2025 r. wydatki gminy wyniosły już 356 898 zł.
ZGWRP zwraca uwagę, że wielu mieszkańców DPS-ów pozostaje w tych placówkach przez kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt lat, a łączny koszt ponoszony przez gminę może sięgać setek tysięcy złotych w odniesieniu do jednej osoby.
„Dla gmin wiejskich, dysponujących ograniczonymi budżetami, jest to obciążenie nieproporcjonalne i w praktyce niemożliwe do odzyskania” – zaznaczono w stanowisku.
Z tego powodu ZGWRP postuluje wprowadzenie zmian w ustawie o pomocy społecznej, które umożliwiłyby po pierwsze dochodzenie przez gminę zwrotu kwoty różnicy między średnim kosztem utrzymania w DPS-ie a opłatą wnoszoną przez mieszkańca (70 proc. dochodu) z masy spadkowej mieszkańca DPS, niezależnie od tego, czy osoba ta wywiązywała się z obowiązku przekazywania swojego dochodu na ten cel.
Drugim postulatem związku jest rozszerzenie katalogu osób zobowiązanych do zwrotu wydatków poniesionych przez gminę o spadkobierców mieszkańca DPS-u posiadających prawa majątkowe do jego mienia, w szczególności w sytuacji, gdy gmina ponosiła przez wiele lat koszt jego utrzymania.
ZGWRP chce również doprecyzowania art. 96 ust. 1 ustawy poprzez dodanie przepisu wprost upoważniającego gminy do dochodzenia zwrotu poniesionych kosztów z majątku lub spadku osoby przebywającej w DPS-ie.
„Postulowana zmiana nie ma na celu ograniczenia prawa osób potrzebujących do korzystania z pomocy społecznej, lecz wprowadzenie sprawiedliwego i racjonalnego mechanizmu finansowania pobytu w DPS. Obecnie ciężar finansowy tego wsparcia w sposób nadmierny spoczywa na gminach, które nie mają narzędzi prawnych do odzyskania środków, nawet gdy osoba korzystająca z pomocy pozostawia po sobie znaczący majątek” – zaznaczono w stanowisku.
mam/
OSTATNIE KOMENTARZE
Ostrzeżenie pierwszego stopnia dla miejscowości Myszków
alert typu: ALERT PIERWSZEGO STOPNIA!!! w nocy bedzie ciemno
mefiu
22:25, 2025-05-02
Barbara Nowacka: pielęgnowanie pamięci o Holokauście je
katastrofa
katastrofa
00:10, 2025-01-28
Paweł Bacior – Młodzieżowy Radny, który działa lokalnie
Fantastycznie działasz, mocno wierzę, że zajdziesz daleko, bo takich ludzi jak Ty bardzo potrzeba w regionie. Powodzenia młody człowieku :)
Jagoda
15:34, 2024-11-25
Rząd planuje wprowadzenie obowiązku rejestracji wszystk
Blingle Jacksonville, FL 10221-3 Beach Boulevard, Jacksonville, FL 32246, United Ꮪtates 9049778928 Garden night ambient lighting (Jai)
Lanora
10:58, 2024-09-11