ZPP przedstawił szereg uwag do przygotowanego przez Ministerstwo Infrastruktury projektu nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Chodzi m.in. o zmianę zasady podziału środków z Funduszu autobusowego.
„Ustawa wprowadza patologiczne mechanizmy rozdziału środków z Funduszu. Podmiotem dysponującym Funduszem zostają województwa, które poprzez uchwałę sejmiku województwa wskazują linie objęte dopłatami, przy czym pierwszeństwo w uzyskaniu środków będą miały linie zorganizowane przez województwo” – wskazano w uwagach do projektu.
Według ZPP, tak ukształtowane przepisy prowokują do stworzenia systemu, w którym to własne linie wojewódzkie „zagospodarowują większość środków ze szkodą dla linii realizowanych w skali powiatowej – które to przede wszystkim realizują zadanie likwidacji białych plam transportowych”.
Jak wskazano w uwagach, powiaty oczekują również urealnienia i waloryzacji maksymalnej wysokości dopłat. Obecnie wynosi ona 3 zł za wozokilometr i w projekcie ta stawka została utrzymana.
„Biorąc pod uwagę, że dopłata ma trafiać wyłącznie do linii niwelujących wykluczenie komunikacyjne poziom ten może być zdecydowanie zbyt niski. Odrębną kwestią jest brak mechanizmów waloryzacyjnych, co sprawia, że niezależnie od inflacji niezbędna jest zmiana ustawy do aktualizacji maksymalnej wysokości dopłaty” – wskazano.
Zdaniem ZPP konieczne jest też ograniczenie liczby organizatorów publicznego transportu zbiorowego oraz wprowadzenie planowania sieci komunikacyjnej w skali powiatów. Według samorządowców przeniesienie planowania transportu na poziom województwa może być ze szkodą dla mieszkańców małych przysiółków, którzy nie będą mieli połączenia autobusowego z siedzibą gminy.
„Likwidacja wykluczenia komunikacyjnego może nastąpić wyłącznie poprzez stworzenie dostępu z terenów wykluczonych do miasta powiatowego jako węzła komunikacyjnego umożliwiającego ewentualną dalszą podróż” – zaznaczono.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw zakłada, że powszechnie dostępne usługi w zakresie transportu zbiorowego wykonywane przez publicznego operatora będą realizowane „w celu bieżącego i nieprzerwanego zaspokajania potrzeb przewozowych społeczności na danym obszarze”. W projekcie określono również zasady dotyczące realizacji przewozu osób na żądanie wykonywanego na podstawie planu transportowego. Zgodnie z proponowanymi przepisami, usługa ta ma być dostępna dla osób powyżej 75 roku życia, niepełnosprawnych lub o ograniczonej zdolności ruchowej, w przypadku gdy wykonywanie regularnego przewozu osób nie jest uzasadnione ekonomicznie.
Obecnie projekt został przekazany do konsultacji i opiniowania m.in. przez samorządy wojewódzkie oraz korporacje samorządowe.
mr/
Ostrzeżenie pierwszego stopnia dla miejscowości Myszków
alert typu: ALERT PIERWSZEGO STOPNIA!!! w nocy bedzie ciemno
mefiu
22:25, 2025-05-02
Barbara Nowacka: pielęgnowanie pamięci o Holokauście je
katastrofa
katastrofa
00:10, 2025-01-28
Paweł Bacior – Młodzieżowy Radny, który działa lokalnie
Fantastycznie działasz, mocno wierzę, że zajdziesz daleko, bo takich ludzi jak Ty bardzo potrzeba w regionie. Powodzenia młody człowieku :)
Jagoda
15:34, 2024-11-25
Rząd planuje wprowadzenie obowiązku rejestracji wszystk
Blingle Jacksonville, FL 10221-3 Beach Boulevard, Jacksonville, FL 32246, United Ꮪtates 9049778928 Garden night ambient lighting (Jai)
Lanora
10:58, 2024-09-11
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz