Jak poinformowało Ministerstwo Edukacji Narodowej, celem projektu jest opracowanie i przetestowanie w szkołach ponadpodstawowych metody wsparcia dla uczniów w kryzysach psychicznych, opartej na wsparciu rówieśniczym.
Program ma angażować nie tylko psychologów i pedagogów szkolnych, ale również uczniów, których rolą będzie identyfikacja rówieśników potrzebujących pomocy, przeprowadzenie z nimi rozmów i zgłaszanie zaobserwowanego problemu do osoby koordynującej projekt, czyli do psychologa lub pedagoga.
„Taka aktywność odpowiednio przeszkolonych nastolatków ma prowadzić do stworzenia dobrej atmosfery w szkole – sprzyjającej rozmowom o bolączkach i emocjach, a także zapobiegającej stygmatyzacji i izolacji. Klimat otwartości i empatii budowany przez rówieśników lepiej motywuje do sięgania po pomoc” – poinformowało ministerstwo.
Program będzie składać się z trzech zadań.
Pierwsze, które ma być zrealizowane do końca lutego 2025 r., polega na opracowaniu metodyki rówieśniczego wsparcia wraz z obudową dydaktyczną. Zadanie drugie będzie polegało na przetestowaniu metody w wybranych szkołach od marca 2025 r. do czerwca 2028 r. Trzecim zadaniem będzie opracowanie końcowych rekomendacji w zakresie upowszechniania metody wsparcia rówieśniczego. Ma to nastąpić od lipca do listopada 2028 r.
Testowana metoda wsparcia rówieśniczego w zakresie zdrowia psychicznego ma pozwolić na ocenę możliwości dopasowania oferty działań na rzecz rozwoju środowiskowej opieki psychologicznej i psychoterapeutycznej dla dzieci i młodzieży, które doświadczają kryzysu psychicznego. Wsparciem mogą zostać także objęte rodziny dzieci w potrzebie.
Na pilotaż, czyli pracę w 200 szkołach z 400 ekspertami i młodzieżą przeznaczonych będzie 40 mln zł. Program realizowany jest w ramach Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego 2021-2027.
mc/
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz