Muzyka to silny wyznacznik tożsamości — ale z wiekiem zmienia się to, czego słuchamy. Choć nie jest to stwierdzenie zbyt odkrywcze, tym razem opiera się na naukowych dowodach.
Z wiekiem podoba nam się coraz mniej utworów muzycznych; są to przede wszystkim te, z którymi wiążą się wspomnienia - poinformowano podczas 33 ACM Conference on User Modeling, Adaptation and Customize w Nowym Jorku.
Międzynarodowe badanie przeprowadzone przez uniwersytety w Goteborgu i Jonkoping (Szwecja) oraz uniwersytet w Primorsku (Rosja) pokazuje, że młodsi użytkownicy słuchają szerokiej gamy współczesnej muzyki popularnej i podążają za trendami. W okresie przejścia od okresu dojrzewania do dorosłości nawyki muzyczne się poszerzają - poznajemy więcej artystów i gatunków, a słuchanie staje się coraz bardziej zróżnicowane. Z wiekiem to spektrum się zawęża, a wybory muzyczne stają się bardziej osobiste i uwarunkowane wcześniejszymi doświadczeniami (https://doi.org/10.1145/3708319.3733673).
"Kiedy jesteś młody, chcesz doświadczyć wszystkiego. Nie chodzisz na festiwal muzyczny tylko po to, żeby posłuchać jednego konkretnego zespołu, ale kiedy dorastasz, zazwyczaj znajdujesz styl muzyczny, z którym się identyfikujesz. Listy przebojów tracą na znaczeniu" - wskazał współautor badania, Alan Said, profesor informatyki na Uniwersytecie w Goteborgu.
Badacze wykorzystali dane z serwisu muzycznego Last.fm, gdzie użytkownicy dzielą się swoimi nawykami słuchania muzyki z platform takich jak Spotify. Pozwala to na zbudowanie osobistego profilu muzycznego i uzyskanie wglądu w to, jak słucha się muzyki.
Ponieważ użytkownicy Last.fm mogą podać swój wiek podczas rejestracji, możliwe było powiązanie nawyków słuchowych z wiekiem. Badanie opiera się na danych z 15 lat i obejmuje ponad 40 000 użytkowników. Dane obejmowały ponad 542 miliony odtworzeń ponad miliona różnych utworów.
"W badaniu możemy śledzić, jak zmienia się słuchanie muzyki w dłuższym okresie czasu. Kiedy firmy takie jak Spotify starają się opracowywać rekomendacje muzyczne dla swoich klientów, niekoniecznie biorą pod uwagę nawyki użytkowników w całym ich życiu" - zaznaczył Alan Said.
Okazuje się, że słuchanie muzyki zmienia się przez całe życie. W wieku średnim i starszym coraz większą rolę odgrywa nostalgia; muzyka z młodości jest jak "ścieżka dźwiękowa naszego życia". Starsi słuchacze nadal słuchają nowej muzyki, ale też wielokrotnie wracają do utworów z młodości.
Gust muzyczny staje się z czasem bardziej indywidualny wraz z wiekiem słuchacza. Nastolatki mogą znaleźć wiele ulubionych utworów, które podobają się także ich rówieśnikom. Z wiekiem rzadziej mają muzyczne upodobania wspólne z rówieśnikami. "Większość 65-latków nie wyrusza w muzyczną podróż eksploracyjną" - wskazał Alan Said.
Dla firm i osób stojących za systemem rekomendacji, takim jak Spotify, który oferuje użytkownikom sugestie nowej muzyki, wyniki badania stanowią zarówno wyzwanie, jak i stwarzają nowe możliwości. Do niedawna nie była możliwa tego rodzaju analiza nawyków muzycznych w ciągu całego życia - odpowiednie serwisy istniały zbyt krótko.
"Usługa, która rekomenduje wszystkim ten sam rodzaj muzyki w ten sam sposób, ryzykuje, że przegapi to, czego tak naprawdę chcą różne grupy. Młodsi słuchacze mogą skorzystać z rekomendacji, które łączą najnowsze hity z propozycjami starszej muzyki, której jeszcze nie odkryli. Słuchacze w średnim wieku cenią równowagę między nowościami a znajomymi utworami, podczas gdy starsi słuchacze oczekują bardziej dopasowanych rekomendacji, odzwierciedlających ich osobiste gusta i nostalgiczne wspomnienia" - podsumował Alan Said. (PAP)
Autor: Paweł Wernicki
pmw/ bar/
Ostrzeżenie pierwszego stopnia dla miejscowości Myszków
alert typu: ALERT PIERWSZEGO STOPNIA!!! w nocy bedzie ciemno
mefiu
22:25, 2025-05-02
Barbara Nowacka: pielęgnowanie pamięci o Holokauście je
katastrofa
katastrofa
00:10, 2025-01-28
Paweł Bacior – Młodzieżowy Radny, który działa lokalnie
Fantastycznie działasz, mocno wierzę, że zajdziesz daleko, bo takich ludzi jak Ty bardzo potrzeba w regionie. Powodzenia młody człowieku :)
Jagoda
15:34, 2024-11-25
Rząd planuje wprowadzenie obowiązku rejestracji wszystk
Blingle Jacksonville, FL 10221-3 Beach Boulevard, Jacksonville, FL 32246, United Ꮪtates 9049778928 Garden night ambient lighting (Jai)
Lanora
10:58, 2024-09-11
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz