Uczestnicy badania Grupy Blix i UCE Research otrzymali do wyboru zestaw odpowiedzi wielokrotnego wyboru dotyczących czynników, którymi kierują się w trakcie zakupów artykułów spożywczych na Boże Narodzenie. Na liście mogli zaznaczyć maksymalnie trzy odpowiedzi.
Wśród odpowiedzi wielokrotnego wyboru dotyczących najważniejszych kryteriów, które decydują o wyborze produktów podczas zakupów żywności na święta, najwięcej wskazań, 81 proc., uzyskała cena - wynika z raportu UCE Research i Grupy Blix. Na kolejnych miejscach znalazły się promocje i jakość.
Najwięcej respondentów - 81 proc. - wskazało "cenę". Odpowiedź ta również w ubiegłorocznej ankiecie wybierana była najczęściej, wskazało tak 78,5 proc. badanych.
"Wzrost znaczenia tego czynnika do 81 proc. jednoznacznie potwierdza, że polscy konsumenci wchodzą w sezon świąteczny z wyraźnym nastawieniem na kontrolę wydatków. Wzrost o 2,5 punktu procentowego rok do roku wskazuje nie tyle na pogorszenie sytuacji finansowej konsumentów, co ich rosnącą dyscyplinę zakupową i większą świadomość cenową. Polacy nie chcą przepłacać i aktywnie zarządzają budżetem" - skomentował dr Krzysztof Łuczak, współautor badania z Grupy Blix.
"Promocja" uzyskała 72 proc. wskazań (rok wcześniej - 70,1 proc.). Na trzecim miejscu znalazła się "jakość" z wynikiem 53,6 proc. (w ubiegłym roku 53,3 proc.).
W ocenie autorów raportu wyniki te pokazują, że promocje stanowią kluczowy element świątecznych strategii zakupowych Polaków, który ich zdaniem umożliwia obniżenie kosztów.
Jak jednak zauważył dr Łuczak, nie oznacza to, że dla klientów atrakcyjne są wszelkie promocje, w tym te obejmujące artykuły niskiej jakości.
"W okresie świątecznym konsumenci nie są skłonni do jakościowych kompromisów. Sprzedawcy detaliczni muszą więc przygotować wyjątkowo mocne oferty, jeśli chcą przyciągnąć uwagę klientów" - dodał ekspert.
Na kolejnych miejscach w zestawieniu uplasowało się "własne doświadczenie" - 37,1 proc. (w ubiegłym roku - 34,9 proc.), a także "dostępność" - 28,9 proc. (24,7 proc.). "Markę" wskazało 10,3 proc. respondentów (rok temu - 9,6 proc.), "opinię rodziny lub znajomych" - 5,6 proc. (7,1 proc.), a "reklamę" - 5,1 proc. (3,7 proc.). Najmniej wskazań uzyskała "opinia influencera lub celebryty" - 0,5 proc. (poprzednio - 0,3 proc.). Z kolei 0,8 proc. respondentów nie potrafiło się określić (rok wcześniej - 0,6 proc.), z kolei 0,9 proc. badanych wybierało kwestię nieuwzględnioną w zestawie odpowiedzi (w ubiegłym roku - 1,4 proc.).
"Wpływ influencerów na decyzje związane z zakupem żywności jest minimalny. W przypadku tego asortymentu konsumenci nie ulegają trendom, lecz polegają na własnej ocenie jakości, cenie i przyzwyczajeniach" - podsumował Łuczak.
Badanie zostało przeprowadzone na próbie 1007 osób - respondentów odpowiedzialnych za codzienne zakupy w swoich gospodarstwach domowych. (PAP)
gkc/ mmu/
Ostrzeżenie pierwszego stopnia dla miejscowości Myszków
alert typu: ALERT PIERWSZEGO STOPNIA!!! w nocy bedzie ciemno
mefiu
22:25, 2025-05-02
Barbara Nowacka: pielęgnowanie pamięci o Holokauście je
katastrofa
katastrofa
00:10, 2025-01-28
Paweł Bacior – Młodzieżowy Radny, który działa lokalnie
Fantastycznie działasz, mocno wierzę, że zajdziesz daleko, bo takich ludzi jak Ty bardzo potrzeba w regionie. Powodzenia młody człowieku :)
Jagoda
15:34, 2024-11-25
Rząd planuje wprowadzenie obowiązku rejestracji wszystk
Blingle Jacksonville, FL 10221-3 Beach Boulevard, Jacksonville, FL 32246, United Ꮪtates 9049778928 Garden night ambient lighting (Jai)
Lanora
10:58, 2024-09-11
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu myszkow365.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz