Zamknij

Tusk na budowie tunelu Męcina–Mordarka: za rok pół miliarda pasażerów na kolei

PAP 14:48, 07.08.2025 Aktualizacja: 14:57, 07.08.2025
Skomentuj PAP PAP

Szef rządu podkreślił, że dzięki budowie tunelu między Męciną a Mordarką czas podróży pociągiem z Nowego Sącza do Krakowa skróci się o około półtorej godziny.

Polskie koleje przewiozą w ciągu następnego roku pół miliarda pasażerów - zapowiedział premier Donald Tusk, który w czwartek odwiedził budowę najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce w Męcinie koło Limanowej.

- To jest wielkie przedsięwzięcie. Ludzie, którzy tu żyją, wiedzą, jaka to udręka dostać się do Krakowa. Dzisiaj podróż trwa 2 godziny 40 minut, a po zakończeniu inwestycji będzie to tylko godzina - mówił premier Tusk. - To oznacza jakościową zmianę życia dla dziesiątków tysięcy ludzi i szansę rozwojową dla całego regionu - dodał.

Tusk powiedział również, że według prognoz w przyszłym roku koleją w Polsce podróżować będzie pół miliarda pasażerów - więcej niż liczy ludność całej Unii Europejskiej. Przypomniał, że tylko PKP Intercity ma w tym roku przewieźć ponad 80 mln pasażerów, co pokazuje skalę rozwoju kolei w ostatnich latach.

Z kolei minister infrastruktury Dariusz Klimczak poinformował, że w tym roku podpisane zostaną umowy na dostarczenie aż 107 nowych zespołów trakcyjnych.

- Za poprzednich rządów PO-PSL kupiliśmy 60 składów. Nasi następcy przez 8 lat - 12. My w ciągu kilku miesięcy zamówiliśmy już 35, a przetarg na 42 kolejne rozstrzygnie się jesienią - podkreślił szef resortu.

Minister przypomniał również, że niedawno przywrócono ważne połączenia kolejowe, m.in. z Krakowa przez Mielec do Hrubieszowa, do Ciechocinka, do Giżycka przez Kielce i Białystok, a w przyszłym roku ruszy kolej do Łomży po 30 latach przerwy: - Są pieniądze z KPO i zespół, który potrafi je wykorzystać - zaznaczył Klimczak.

Najdłuższy tunel kolejowy w Polsce, budowany pomiędzy miejscowościami Męcina a Mordarka, będzie miał długość 3750 metrów. Drążony jest z wykorzystaniem nowoczesnej tarczy TBM "Jadwiga" o średnicy niemal 11 metrów. Maszyna mierzy 90 metrów długości i waży 2,5 tysiąca ton. Dotychczas wydrążono 70 metrów tunelu głównego.

Równolegle trwa budowa tunelu ewakuacyjnego, który wykonuje mniejsza tarcza TBM "Kinga" o średnicy 4,8 metra. Do tej pory udało się wydrążyć 887 metrów tej trasy.

Oba tunele są częścią strategicznego projektu "Podłęże-Piekiełko" - największej inwestycji kolejowej realizowanej obecnie w południowej Polsce, której wartość przekracza 14 mld zł. Projekt obejmuje budowę 58 km nowej linii oraz modernizację i elektryfikację 75 km istniejącej trasy między Chabówką a Nowym Sączem. Po zakończeniu prac czas podróży z Krakowa do Nowego Sącza skróci się do około godziny, a do Zakopanego - do 90 minut. Inwestycja rozpoczęła się w 2023 r.

Na pytanie jednego z lokalnych dziennikarzy o "niewystarczającą aktywność rządu na południu Polski", premier odpowiedział, że przyjmuje takie opinie z pokorą. - Biorę na klatę opinię, że w tym regionie jesteśmy czasami za mało obecni i za mało aktywni - stwierdził. Dodał jednak, że nie unikał obecności tam, gdzie sytuacja tego wymagała. - Podkreślił, że krytyka jest naturalną częścią życia publicznego, a nastroje polityczne w regionie mogą być bardziej wymagające niż gdzie indziej. - Wtedy, kiedy była potrzeba, ruszyłem z pomocą - i ta pomoc była efektywna - zaznaczył, odnosząc się do kwestii osuwiska w Kłodnem.

W 2011 roku w Kłodnem wybudowano nowe domy dla rodzin, które straciły mieszkania w wyniku osuwisk w czerwcu poprzedniego roku; na odbudowę Kłodne otrzymało 10 mln zł ze środków rządowych.(PAP)

szb/ malk/

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%