Zostało mało czasu!
0
0
dni
0
0
godzin
0
0
minut
0
0
sekund
Spraw bliskim radość
zanim będzie za późno!
Kup prezent
Zamknij

Obowiązkowy rejestr udzielonych informacji publicznych Senatorowie konsultują się z KPRM

PAP 05:35, 04.12.2025 Aktualizacja: 06:54, 04.12.2025
Skomentuj PAP PAP

Senacka komisja petycji rozpoczęła prace nad rozpatrzeniem petycji w sprawie zmian w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej. Chodzi o wprowadzenie dodatkowych regulacji nakładających m.in. na jednostki samorządu terytorialnego obowiązku prowadzenia rejestru zawierającego treść złożonego wniosku o udostępnienie informacji publicznej oraz odpowiedzi na wniosek. Jak zaproponowano w petycji, wpisu do rejestru należałoby dokonać w terminie 14 dni od dnia udzielenia odpowiedzi na wniosek.

„Dostęp do rejestru jest bezpłatny i powszechny. Rejestr nie zawiera informacji niejawnych, a także informacji, których udostępnienie mogłoby naruszyć prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. W przypadku wydania decyzji o odmowie udostępnienia informacji publicznej, w rejestrze zamieszcza się treść decyzji wraz z uzasadnieniem" – wskazano w petycji.

Według petytora stworzenie takiego rejestru w Biuletynie Informacji Publicznej znacząco zwiększyłoby przejrzystość działania organów władz i umożliwiłoby obywatelom monitorowanie, jakie informacje są poszukiwane przez społeczeństwo i jak urzędy reagują na zapytania.

„Rejestr działałby jak dynamiczna baza wiedzy. Zanim dana osoba złoży własny wniosek, mogłaby sprawdzić, czy inna osoba nie złożyła już podobnego zapytania i czy odpowiedź na nie jest już publicznie dostępna. To pozwoliłoby zaoszczędzić czas zarówno obywatelom, jak i urzędom, które nie musiałby wielokrotnie przygotowywać tych samych odpowiedzi” – wskazano.

Według autora petycji wprowadzenie takiego przepisu wywarłoby pozytywny wpływ na weryfikację rzetelności i terminowości działania administracji. 

„Publiczny rejestr pozwalałby na społeczną kontrolę, czy urzędy wywiązują się ze swoich ustawowych obowiązków w określonych terminach. Możliwość monitorowania, jak szybko i w jaki sposób organy publiczne odpowiadają na wnioski, mogłaby skłonić je do poprawy standardów obsługi i większej efektywności” – podkreślono.

W petycji wskazano również, że już teraz niektóre urzędy takie rejestr prowadzą. Są to m.in.: Urząd Miejski w Gdańsku, Urząd Miasta w Koszalinie, Starostwo Powiatowe w Gołdapi, Urząd Miasta Poznania, Urząd Miasta Gorzowa Wielkopolskiego czy Gmina Chełmno. 

We wtorek senacka komisja do spraw petycji podjęła decyzję o skierowaniu do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów oraz do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji wniosku o stanowisko w tej sprawie. Po uzyskaniu odpowiedzi senatorowie zdecydują, czy zostaną podjęte działania legislacyjne dotyczące nowelizacji ustawy o dostępie do informacji publicznej.

Zgodnie z informacją Biura Analiz i Petycji Senatu, mimo braku obowiązku prowadzenia rejestru obejmującego udzielanie informacji publicznej takie informacje również mogą być publikowane w BIP. Według Biura Analiz „podmiot zobowiązany może zadecydować, jakie inne (poza wskazanymi jako obowiązkowe w ustawie o dostępie do informacji publicznej i innych ustawach) informacje publiczne będzie publikował w Biuletynie”. 

mr/

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%