Zamknij

Nowa podstawa programowa w przedszkolach i podstawówkach: projekt rozporządzenia opublikowany w RCL

PAP 06:41, 21.11.2025 Aktualizacja: 07:25, 21.11.2025
Skomentuj PAP PAP

Projekt rozporządzenia przewiduje stopniowe wdrażanie reformy programowej od roku szkolnego 2026/2027. Zacznie ona obowiązywać w klasie I i IV szkoły podstawowej oraz przedszkolach. 

Projekt podstawy programowej został opracowany przez ekspertów Instytutu Badań Edukacyjnych – PIB. 

„W oparciu o przeprowadzone prace analityczne IBE-PIB zdefiniował, że kluczową przesłanką dla reformy programowej jest brak równowagi między wymiarami kształcenia (wiedza przedmiotowa / kompetencje / sprawczość). Polska szkoła skutecznie buduje wiedzę i umiejętności uczniów (przedmiotowe). Konieczne są natomiast zmiany, które pomogą wszystkim uczniom korzystać ze zdobytej wiedzy, także poza szkołą” – podkreślono w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia 

Zgodnie z zaproponowaną w projekcie ustawy definicją podstawy programowej wychowania przedszkolnego podstawa programowa wychowania przedszkolnego określa zestaw ogólnych celów kształcenia, wychowania i opieki oraz kompetencji i zadań przedszkola w tym zakresie, sposoby organizowania środowisk edukacyjnych, a także zestaw oczekiwanych osiągnięć dziecka na koniec wychowania przedszkolnego i wymagań dotyczących doświadczeń edukacyjnych oraz warunki i sposób realizacji tej podstawy programowej.

Natomiast definicja podstawy programowej dla szkoły podstawowej określa zestaw ogólnych celów kształcenia i wychowania oraz kompetencji i zadań szkoły w tym zakresie, sposoby organizowania środowisk edukacyjnych, a także zestaw celów nauczania poszczególnych zajęć edukacyjnych, oczekiwanych efektów uczenia się i wymagań dotyczących doświadczeń edukacyjnych oraz warunki i sposób realizacji tej podstawy programowej.

Zgodnie z projektem rozporządzenia, kształcenie w szkole podstawowej zostało podzielone na 2 etapy edukacyjne: 

- klasy I–III szkoły podstawowej – edukacja wczesnoszkolna

- klasy IV–VIII szkoły podstawowej

W projekcie wyjaśniono określenie „doświadczenie edukacyjne” jako sytuacje edukacyjne, w których powinien uczestniczyć każdy uczeń, a które w sposób celowy wspierają rozwój kompetencji przekrojowych i sprawczości.

Projekt podstawy programowej dla szkoły podstawowej przewiduje sześć modułów tematycznych w ramach poniższych zajęć edukacyjnych/przedmiotów: 

1) moduł bezpieczeństwo i obrona – edukacja wczesnoszkolna, zajęcia praktycznotechniczne, wychowanie fizyczne, edukacja dla bezpieczeństwa; 

2) moduł medialny – język polski, informatyka, zajęcia praktyczno-techniczne, geografia, edukacja obywatelska; 

3) moduł filozoficzny – etyka, język polski, historia; 

4) moduł ekonomiczno-finansowy – edukacja wczesnoszkolna, zajęcia praktycznotechniczne, matematyka, geografia, edukacja obywatelska; 

5) moduł klimatyczny – przyroda, geografia, biologia, chemia, fizyka, edukacja zdrowotna, zajęcia praktyczno-techniczne; 

6) moduł kultura – edukacja wczesnoszkolna, język polski, historia, plastyka, muzyka.

Proponowaną datą wejścia w życie nowych przepisów jest 1 września 2026 roku. 
 

mo/

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze
0%