Raport ekspertów PAN zawiera wnioski dotyczące funkcjonowania AI w polskich szkołach a także najistotniejsze rekomendacje dla szkół, procesu uczenia oraz ministerstwa edukacji.
„Podstawowe wyzwanie dla kadr oświaty polega na odpowiednim wdrożeniu tych technologii w sposób etyczny i skuteczny, tak aby wspierały one proces dydaktyczny, jednocześnie nie prowadząc do negatywnych konsekwencji” – podkreślono w raporcie
Eksperci zwrócili uwagę, że wobec szybkiego rozwoju sztucznej inteligencji szkoła powinna stać się miejscem nabywania przez uczniów kompetencji do skutecznego ale i odpowiedzialnego posługiwania się nią. Zakazy i ograniczenia w jej stosowaniu są w ocenie naukowców bezzasadne.
„Powinniśmy na nowo zdefiniować cele edukacyjne szkoły” – czytamy w białej księdze
W analizie odniesiono się też do ogłoszonych przez MEN priorytetów polityki oświatowej rok szkolny 2025/2026, gdzie jeszcze silniej zamanifestowano związki z AI i tematami jej pokrewnymi.
Jak wskazano, kluczowymi aspektami procesu nauczania i uczenia się, na które AI może wywierać wpływ powinny być: kreatywność, myślenie krytyczne, analizowanie i wnioskowanie.
Autorzy raportu wytknęli również błędy – zarówno w odniesieniu do ministerstwa edukacji, jak i władz na każdym szczeblu.
„Niestety jak dotąd ani Rząd RP, ani władze samorządowe województw oraz miast i ich ogólnopolskie korporacje nie podjęły działań adekwatnych do wagi wyzwań i problemów występujących w środowisku szkolnym w związku z upowszechnieniem dostępu do narzędzi i sztucznej inteligencji” – podkreślono
Z badań wynika, że w szkołach wśród dyrektorów, nauczycieli oraz pracowników administracyjnych odczuwalny jest głęboki deficyt zrozumienia tego, czym jest AI i jaką rolę może pełnić w edukacji oraz zarządzaniu placówką edukacyjną.
„Rekomendujemy zatem pilne zaprzestanie organizacji szkoleń w dotychczasowym modelu, nieadekwatnym do potrzeb i programowo nietrafionym, i wyrażamy gotowość wsparcia MEN w przygotowaniu modelu podnoszenia poziomu kompetencji w zakresie AI, który będzie adresował oczekiwania i wyzwania środowiska nauczycieli wszystkich przedmiotów i będzie dostosowany do potrzeb rynku pracy, na którym dzisiejsi uczniowie szkół znajdą się w perspektywie kilku lat” – ogłosili eksperci PAN
Zaznaczono również, jak dużą rolę pełni i w najbliższych latach będzie pełnić AI w odniesieniu do kształcenia zawodowego. Zdaniem ekspertów powinno ono nie tylko przygotowywać uczniów nie tylko do biernego używania gotowych narzędzi AI, ale również do ich świadomego wdrażania i adaptowania w konkretnych branżach.
Wielki potencjał AI dostrzeżono też w edukacji włączającej. Podkreślono jednak, że musi ona służyć wspieraniu różnorodności a nie jej maskowaniu.
Z pełną treścią raportu można się zapoznać tutaj.
Ostrzeżenie pierwszego stopnia dla miejscowości Myszków
alert typu: ALERT PIERWSZEGO STOPNIA!!! w nocy bedzie ciemno
mefiu
22:25, 2025-05-02
Barbara Nowacka: pielęgnowanie pamięci o Holokauście je
katastrofa
katastrofa
00:10, 2025-01-28
Paweł Bacior – Młodzieżowy Radny, który działa lokalnie
Fantastycznie działasz, mocno wierzę, że zajdziesz daleko, bo takich ludzi jak Ty bardzo potrzeba w regionie. Powodzenia młody człowieku :)
Jagoda
15:34, 2024-11-25
Rząd planuje wprowadzenie obowiązku rejestracji wszystk
Blingle Jacksonville, FL 10221-3 Beach Boulevard, Jacksonville, FL 32246, United Ꮪtates 9049778928 Garden night ambient lighting (Jai)
Lanora
10:58, 2024-09-11
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz