Zamknij

Nowe zasady naliczania dodatku stażowego. Prezydent podpisał nowelizację Kodeksu pracy

PAP 06:12, 18.10.2025 Aktualizacja: 19:49, 18.10.2025
Skomentuj PAP PAP

W czwartek prezydent podpisał ustawę o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw. Na podstawie nowych przepisów od 1 stycznia 2026 r. do stażu zaliczane będą również inne formy działalności zawodowej, a nie jak dotychczas zatrudnienie wynikające z umowy o pracę. 

„Ustawa ma na celu wyrównanie szans w dostępie do niektórych uprawnień pracowniczych, jak i stanowisk wymagających potwierdzonego doświadczenia zawodowego. Ustawa tym samym zlikwiduje w dużej mierze nierówności w traktowaniu pracowników ze względu na rodzaj wcześniej podejmowanej przez nich aktywności zawodowej” – wskazano w komunikacie Kancelarii Prezydenta RP.

Zgodnie z nowymi przepisami do stażu pracy wliczać będą się:

  • okresy prowadzenia pozarolniczej działalności oraz współpracy z osobą prowadzącą działalność,
  • okres zawieszenia działalności gospodarczej przez osobę prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą w celu sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem,
  • okresy wykonywania umowy zlecenia,
  • świadczenia usług, umowy agencyjnej oraz okres pozostawania osobą współpracującą,
  • okres pozostawania członkiem rolniczej spółdzielni produkcyjnej i spółdzielni kółek rolniczych,
  • przebyty za granicą (udokumentowany) okres wykonywania innej niż zatrudnienie pracy zarobkowej.

Ustawa obejmuje też okresy prowadzenia działalności i zatrudnienia na podstawie umów zlecenia sprzed wejścia w życie nowych przepisów. Oznacza to, że pracownik będzie miał prawo do ponownego przeliczenia stażu pracy.

„Dzięki wprowadzonym zmianom wielu pracowników zyska dostęp do podstawowych uprawnień pracowniczych, takich jak dłuższy urlop wypoczynkowy, nagrody jubileuszowe czy dodatki stażowe” – wskazano w komunikacie Ministerstwa Rodziny,  Pracy i Polityki Społecznej. „To koniec dzielenia uczciwie wykonanej pracy na bardziej lub mniej godną docenienia. Uczciwa i ciężka praca będzie doceniana” – dodano.

Zgodnie z ustawą zaświadczenie potwierdzające okresy, które będą wliczać się do stażu pracy będzie wydawał Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Jeżeli np. ze względu na upływ czasu ZUS nie będzie w stanie wydać takiego zaświadczenia, pracownik będzie miał możliwość udowodnienia stażu własnymi dokumentami.

Dla pracodawców z sektora finansów publicznych nowe przepisy ustawy będą obowiązywały od 1 stycznia 2026 roku, dla pozostałych pracodawców od pierwszego dnia miesiąca po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia ustawy.

mr/

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%