Zamknij

RFRD także dla małych dróg wiejskich MI wyjaśnia

PAP 06:18, 20.08.2025 Aktualizacja: 06:25, 20.08.2025
Skomentuj PAP PAP

Do Sejmu trafiła interpelacja posła Henryka Smolarza w sprawie zmian w Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg. Jak przekazał poseł, samorządy z obszarów wiejskich zgłaszają potrzebę dostosowania wymogów technicznych Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (RFRD) do realiów lokalnych, w tym uwzględnienia wąskich dróg (o szerokości tylko 3 metrów) jako spełniających kryteria dofinansowania z funduszu.

„Obecne przepisy, określone w rozporządzeniu ministra transportu i gospodarki morskiej, wskazują minimalne szerokości jezdni dla dróg publicznych. Dla dróg gminnych minimalna szerokość jezdni wynosi 5,5 metra, co może stanowić wyzwanie dla samorządów planujących modernizację istniejących wąskich dróg wiejskich” – wyjaśnił poseł.

W odpowiedzi wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec przypomniał, że wojewoda w ramach środków przeznaczonych na dofinansowanie zadań powiatowych oraz zadań gminnych w danym roku może ogłosić i przeprowadzić nabór ograniczony wyłącznie do zadań polegających tylko na remoncie dróg powiatowych lub gminnych. Warunkiem uzyskania dofinansowania jest złożenie przez właściwego zarządcę drogi wniosku o dofinansowanie do wojewody i spełnienie kryteriów kwalifikacyjnych.

Jednocześnie wiceminister przekazał, że w gestii wojewody leży możliwość określenia dodatkowych kryteriów naboru wniosków, tak aby ułatwić m.in. gminom wiejskim możliwość uzyskania dofinansowania ze środków RFRD, co pozwoli im na utrzymanie infrastruktury drogowej w odpowiednim stanie.

„Ustawa o RFRD pozostawia zatem wojewodom autonomię, tym samym decyzje w określaniu dodatkowych kryteriów naboru wniosków należą do zakresu kompetencji wojewodów, którzy kierują się potrzebami i indywidualnym charakterem danego regionu” – poinformował wiceszef resortu.

W odniesieniu do szerokości jezdni i parametrów technicznych dróg obecnie obowiązujące Rozporządzenie Ministra Infrastruktury ws. przepisów techniczno-budowlanych dot. dróg publicznych stanowi, że droga gminna powinna mieć standardowo klasę D (droga dojazdowa) lub L (droga lokalna). Zgodnie z prawem budowlanym drogi dojazdowe mają standardową szerokość 2,50 m., a w trudnych warunkach – 2,25 m. Jednocześnie możliwe jest zaprojektowanie drogi klasy D z jednym pasem dostosowanej do ruchu w obu kierunkach, przy czym minimalna szerokość pasa ruchu wynosi 3,5 m.

„Biorąc pod uwagę powyższe, w świetle obowiązujących przepisów, w przypadku drogi gminnej szerokość jezdni wynosi standardowo 5 m. Jednak w zależności od istniejących uwarunkowań może być mniejsza” – podsumował wiceminister infrastruktury.

Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg (wcześniej Fundusz Dróg Samorządowych) ma na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego i parametrów technicznych lokalnej sieci drogowej, a także poprawę oraz zwiększenie atrakcyjności i dostępności terenów inwestycyjnych.

mc/
 

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%