Chodzi o opublikowane w środę na RCL dwa projekty nowelizacji rozporządzeń ministra edukacji: rozporządzenia w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia oraz rozporządzenia w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.
W rozporządzeniach w sprawie podstawy programowej, nazywanych zwyczajowo podstawą programową, opisane jest to, co uczeń powinien umieć z określonego przedmiotu po danym etapie edukacyjnym (każdy przedmiot jest opisany osobno).
"Głównym celem podstawy programowej w zakresie przedmiotu wychowanie fizyczne jest kształtowanie całożyciowej potrzeby podejmowania aktywności fizycznej, rozwój sprawności motorycznej i świadomej postawy prozdrowotnej. Wychowanie fizyczne umożliwia uczniom poznawanie różnorodnych form aktywności ruchowych, rozwijanie pasji sportowych oraz kształtowanie umiejętności społecznych, takich jak współpraca, odpowiedzialność, uczciwość i poszanowanie godności innych" - zapisano w projektach nowej podstawy do WF.
Zgodnie z założeniami podstawy programowej aktywność fizyczna jest nie tylko naturalną potrzebą, ale i wartością wspierającą rozwój człowieka.
Zaznaczono, że wychowanie fizyczne to proces złożony, wieloetapowy i interdyscyplinarny, integrujący wiedzę z zakresu nauk o zdrowiu, psychologii, pedagogiki, socjologii oraz nauk przyrodniczych. "Takie podejście pozwala uczniom nie tylko rozwijać sprawność fizyczną, ale także lepiej rozumieć wpływ aktywności ruchowej na zdrowie w wymiarze fizycznym, psychicznym i społecznym" - wyjaśniono. Zaznaczono, że celem jest kształtowanie u uczniów kompetencji umożliwiających świadome zarządzanie własną sprawnością oraz efektywne wykorzystywanie aktywności fizycznej w codziennym życiu.
W projekt podstawy do WF dla szkół podstawowych opiera się na koncepcji "alfabetu ruchowego" oraz rozwijaniu podstawowych umiejętności ruchowych, które są kluczowe dla podejmowania aktywności fizycznej w sposób naturalny, efektywny i dostosowany do możliwości dziecka.
Nowa podstawa daje nauczycielom elastyczności w prowadzeniu zajęć ruchowych, co pozwoli im dostosować treści do zróżnicowanych potrzeb dzieci oraz dostępnych warunków oraz ma na celu stworzenie środowiska wspierającego aktywność fizyczną, a nie wyłącznie ocenianie umiejętności wykonania określonych elementów technicznych. Ograniczono wymagania o charakterze wiedzowym.
W przypadku klas I–III proponowana podstawa programowa przewiduje obowiązek przeprowadzenia w każdej klasie testów sprawnościowych (analogicznych jak dotychczas w przypadku uczniów klas IV–VIII szkół podstawowych).
W przypadku klas VII–VIII szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych projekty podstawy dodatkowo zawierają fakultatywny dział umożliwiający zapoznanie z ćwiczeniami, które są stosowane w trakcie rekrutacji do służb mundurowych.
Projektowane nowelizacje rozporządzeń mają wejść w życie z dniem 1 września 2025 r.
Nowa podstawa programowa przedmiotu wychowanie fizyczne ma być realizowana od roku szkolnego 2025/2026 we wszystkich klasach szkoły podstawowej, liceum ogólnokształcącego, technikum, szkoły branżowej I stopnia, szkoły branżowej II stopnia i szkoły policealnej.
Zmiany w podstawie programowej WF zapowiedziano we wrześniu 2024 r., gdy ministra edukacji Barbara Nowacka wraz z ministrem sportu i turystki Sławomirem Nitrasem omawiali wyniki badania umiejętności ruchowych uczniów. Z badania wynika, że obecnie umiejętności ruchowe uczniów są gorsze niż 15-20 lat temu, a w pewnym wieku ich sprawność maleje.
W skład zespołu opracowującego nową podstawą programową wychowania fizycznego weszli m.in. nauczyciele WF-u, trenerzy i utytułowani sportowcy.
dsr/ mam/
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz