Poseł wnioskodawca Marek Jan Chmielewski zaprezentował poselski projekt zmian złożony przez posłów KO, Lewicy i Trzeciej Drogi.
Wyjaśnił, że projekt jest wynikiem kierowanych do posłów wniosków od mieszkańców gmin oraz ich włodarzy w związku z problemami i utrudnieniami wynikającymi z niedostatecznej ilości miejsc postojowych, szczególnie w miejscowościach o zwiększonym ruchu turystycznym w okresie weekendów.
„Celem zmiany ustawy jest danie samorządom możliwości decydowania o polityce parkingowej zgodnie z ich potrzebami. Jest to uwzględnienie próśb mieszkańców miejscowości szczególnie tych o walorach turystycznych, letniskowych czy uzdrowiskowych mających na celu poprawę dostępności miejsc postojowych w centrum”- powiedział Chmielewski.
Przypomniał, że od 5 września 2019 roku do polskiego systemu prawa została wprowadzona nowa instytucja - śródmiejska strefa płatnego parkowania obok funkcjonującej od lat strefy płatnego parkowania. Za postój w spp pobiera się opłaty w dni robocze, natomiast w śspp opłaty pobiera się codziennie (również w święta).
Posłanka Agata Wojtyszek (PiS) zwróciła uwagę, że nieodpowiednie rozwiązania dotyczące kwestii opłat parkingowych mogą prowadzić do nadmiernych obciążeń finansowych dla mieszkańców oraz negatywnego wpływu na handel i usługi.
Podkreśliła, że klub PiS docenia potrzebę modyfikacji obecnych przepisów, wskazuje jednak na to, że jedynym pozytywnym aspektem projektu ustawy, jest fakt podjęcia publicznej dyskusji promującej transport publiczny. Zaznaczyła, że w projekcie brak jest określenia precyzyjnych stawek opłat oraz tego, jakie czynniki mają być brane pod uwagę przez samorządy określając wysokość opłat, w związku z tym istnieje ryzyko, że samorządy by zwiększyć wpływy do budżetu, będą ustalały opłaty zbyt wysokie, co może szczególnie dotknąć osoby dojeżdżające codziennie do pracy samochodem.
Zaproponowała wprowadzenie mechanizmów ochronnych, np. preferencyjnych stawek dla mieszkańców. Dodała, że wzrost opłat może spowodować zmniejszenie zainteresowania handlem i usługami w rejonie stref płatnego parkowania, co może pogłębić ich problemy finansowe.
Dodała, że klub PiS jest przeciwny wprowadzaniom takich zmian, które powinny uwzględniać potrzeby mieszkańców całej Polski.
Posłanka Zofia Czernow (KO) zwróciła uwagę, że projekt nie dotyczy dużych miast, tylko mniejszych miejscowości turystycznych czy uzdrowiskowych.
„W obecnym stanie, w dużych miastach (pow. 100 tys. mieszkańców) to samorząd ustala śródmiejską strefę parkowania, co umożliwia pobieranie opłat we wszystkie dni tygodnia. Niniejszy projekt przewiduje wprowadzenie takich rozwiązań dla miast do 100 tys. mieszkańców, które w obecnym stanie prawnym mogą pobierać opłaty wyłącznie w dni robocze” - powiedziała Czernow.
W imieniu klubu KO zwróciła uwagę na konieczność uwzględnienia w tym projekcie gmin uzdrowiskowych, które na ogół nie posiadają centrów miejskich, a które pilnie potrzebują rozwiązań zapobiegających nadmiernemu napływowi i parkowaniu samochodów w bezpośrednim sąsiedztwie ścisłej strefy ochrony uzdrowiskowej. „Szczególnie dotyczy to dni wolnych od pracy” - dodała. Podkreśliła, że klub będzie składał poprawki dotyczące objęcie tym projektem właśnie tych gmin. Projekt ten stawia jedynie podstawę prawną dla samorządów. „To samorząd zadecyduje czy skorzysta z tych możliwości” - dodała.
Poseł Marcin Skonieczka (Polska 2050 - Trzecia Droga) przypominał, że w tej chwili możliwość utworzenia śródmiejskiej spp dotyczy tylko dużych miast. Podkreślił, że w ustawie jest zapisana maksymalna kwota opłaty za pierwszą godzinę postoju, która wynosi 0,15 proc. minimalnego wynagrodzenia. W 2025 roku nie może być wyższa niż 7 zł. Natomiast w strefach śródmiejskich opłaty te mogą być trzykrotnie wyższe - limit wynosi 0,45 proc. minimalnego wynagrodzenia (2025 roku - 21 zł). Poseł również zwrócił uwagę na brak w projekcie gmin uzdrowiskowych lub atrakcyjnych turystycznie, które nie są miastami.
Poseł Marek Sawicki (PSL - Trzecia Droga) zauważył, że w kraju jest coraz więcej dobrych dróg, ale brak jest rządowego programu budowy miejsc parkingowych. „Gdyby samorząd dostał więcej pieniędzy to zbudowałby takie miejsca” - dodał. Podkreślił też, że potrzeba również większych nakładów finansowych na budowę dróg powiatowych, gdyż są one w najgorszym stanie.
Poseł Michał Połuboczek (Konfederacja) zaproponował, żeby wzorem miast europejskich budować w centrum miasta parkingi wielopoziomowe. „Nie jest dobrym kierunkiem podnoszenie opłat, należy rozbudować miejsca parkingowe” - dodał.
Projekt zmiany ustawy został skierowany do Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.
Strefy płatnego parkowania wprowadza się w celu zwiększenia rotacji samochodów lub realizacji lokalnej polityki transportowej. W szczególności po to by ograniczyć dostępność dla samochodów tego obszaru lub wprowadzić preferencje dla komunikacji zbiorowej. Z kolei śródmiejska strefa płatnego dotyczy obszarów intensywnie zabudowanych w centrum miasta czy dzielnicy w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców, jeśli „zwykły” sppn nie jest wystarczający dla polityki transportowej miasta.
mas/ jann/
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz