Autorzy raportu przypomnieli, że według danych GUS ceny towarów i usług konsumpcyjnych w lipcu 2025 r. w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku wzrosły o 3,1 proc., a w stosunku do poprzedniego miesiąca były wyższe o 0,3 proc. To najniższy poziom inflacji od wielu miesięcy.
Codzienne zakupy podrożały w lipcu w 9 spośród 13 analizowanych sieci, a średnia cena koszyka zakupowego wzrosła miesiąc do miesiąca o 0,99 proc - wynika z raportu ASM SFA. Najtańsze zakupy, podobnie jak w czerwcu, można było zrobić w Auchan, a najwięcej trzeba było zapłacić w Netto.
"Choć dynamika cen spada, wciąż mamy do czynienia z podwyżkami w sklepach, co odczuwają klienci przy codziennych zakupach. Wynika to z rosnących kosztów pracy, transportu i energii, a także wahań cen w rolnictwie, które szczególnie mocno odbijają się na produktach świeżych. W lipcu wyraźnie widać, że żywność i chemia gospodarcza pozostają podatne na skokowe zmiany - herbata czy szampon drożeją, podczas gdy warzywa sezonowe tanieją. Różnice cen pomiędzy najdroższą i najtańszą siecią wynoszące prawie 71 zł pokazują, że konsumenci coraz chętniej porównują oferty i szukają oszczędności, a rywalizacja między kanałami sprzedaży - szczególnie tradycyjnymi i e-grocery - będzie w kolejnych miesiącach narastać. Warto też zwrócić uwagę, że spadająca inflacja bazowa nie przekłada się jeszcze na niższe koszty życia" - wskazał Kamil Kruk z ASM SFA.
Z danych wynika, że w lipcu br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła miesiąc do miesiąca o 3,15 zł, czyli 0,99 proc. i wyniosła 319,58 zł. Wzrost cen odnotowano w dziewięciu sieciach, a w pozostałych czterech ceny badanych produktów były niższe niż w czerwcu br. Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Auchan - 6,04 proc., natomiast największy spadek w sklepach POLOmarket - 4,38 proc. Podobnie jak przed miesiącem, tylko w 2 na 13 sieci objętych badaniem średnie ceny koszyków wyniosły mniej niż 300 zł.
Analizując koszyk, na który składały się produkty o najniższych cenach spośród wszystkich sklepów badanych sieci, należałoby za niego zapłacić 236,39 zł, o 4,15 zł więcej niż w czerwcu br. Z kolei przyjmując najwyższe ceny, za ten sam zestaw produktów oferowanych w najwyższej cenie trzeba było zapłacić 375,37 zł, o 6,13 zł mniej niż w czerwcu br. Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w lipcu br. wyniosła 138,98 zł i była o 10,28 zł niższa niż w czerwcu br.
Z raportu wynika, że na szczycie rankingu najniższych cen wciąż utrzymuje się Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego w tej sieci wyniósł 283,59 zł. To wzrost o 16,14 zł, czyli o 6,04 proc. w porównaniu do czerwca, kiedy najtańszy koszyk zakupów również odnotowano w tej sieci.
Drugie miejsce w rankingu zajęła sieć Makro Cash & Carry, gdzie za taki sam koszyk trzeba było zapłacić o 16,36 zł więcej, a na trzecim uplasował się Kaufland z koszykiem o 38,54 zł droższym niż w Auchan.
Najwyższą wartość koszyka zakupowego w lipcu br. odnotowano w sieci Netto, gdzie za analogiczny zestaw produktów trzeba było zapłacić 354,43 zł.
Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było zrobić w sklepach typu Cash & Carry - za 305,24 zł. W zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w kanale e-grocery - 378,18 zł. Natomiast najtańsze zakupy - 310,26 zł - można było zrobić w sieciach hybrydowych.
Wśród 40 badanych produktów, które zostały uwzględnione w badaniu, najwyższą dostępność gwarantowały sklepy: Selgros Cash & Carry i Intermarché - 94 proc., Carrefour - 91 proc. i Kaufland - 88 proc. Natomiast najniższą dostępność produktów stwierdzono w sklepach Dino - 68 proc.
Badanie ASM SFA wykazało, że w lipcu br. wśród 15 produktów o największym znaczeniu dla konsumentów najbardziej w ujęciu miesięcznym podrożał szampon do włosów - o 8,09 proc. i herbata - 5,35 proc. Natomiast największe obniżki dotyczyły pomidorów - 13,44 proc.
W badaniu przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii obejmujących m.in.: nabiał, mięso, wędliny i ryby, chemię gospodarczą, kosmetyki, owoce i warzywa, produkty tłuszczowe. ASM SFA bada ceny 40 produktów tych samych marek i o tych samych gramaturach w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce. (PAP)
gkc/ pad/
Ostrzeżenie pierwszego stopnia dla miejscowości Myszków
alert typu: ALERT PIERWSZEGO STOPNIA!!! w nocy bedzie ciemno
mefiu
22:25, 2025-05-02
Barbara Nowacka: pielęgnowanie pamięci o Holokauście je
katastrofa
katastrofa
00:10, 2025-01-28
Paweł Bacior – Młodzieżowy Radny, który działa lokalnie
Fantastycznie działasz, mocno wierzę, że zajdziesz daleko, bo takich ludzi jak Ty bardzo potrzeba w regionie. Powodzenia młody człowieku :)
Jagoda
15:34, 2024-11-25
Rząd planuje wprowadzenie obowiązku rejestracji wszystk
Blingle Jacksonville, FL 10221-3 Beach Boulevard, Jacksonville, FL 32246, United Ꮪtates 9049778928 Garden night ambient lighting (Jai)
Lanora
10:58, 2024-09-11
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz