Zamknij

Badanie: ponad połowa Polaków czuje winę z powodu ilości plastiku w zakupach online odzieży

10:35, 17.05.2025 Aktualizacja: 11:22, 17.05.2025
Skomentuj PAP PAP

Blisko trzy czwarte respondentów (74 proc.) z Wielkiej Brytanii, Francji, Hiszpanii, Włoch, Niemiec i Polski deklaruje, że plastikowe torby powinny być stopniowo wycofywane z zakupów online, jeśli dostępne są ich zamienniki, np. karton. Połowa (51 proc.) przebadanych na zlecenie firmy DS Smith przyznała, że ma wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w który zapakowane są ich internetowe przesyłki np. z odzieżą.

Ponad połowa, bo 56 proc. polskich kupujących czuje winę z powodu ilości plastiku, w który zapakowane są ich internetowe dostawy odzieży i akcesoriów. To najwyższy wynik we wszystkich badanych krajach - zauważyli autorzy sondażu. We Francji, gdzie odsetek ten jest najmniejszy, było to 45 proc.

Grupa 41 proc. europejskich konsumentów uważa, że obowiązek ograniczenia zużycia plastiku spoczywa na firmach produkujących, 35 proc., że na sprzedawcach detalicznych, a 23 proc. wskazuje na rząd. Kolejne 55 proc. zaznaczyło, że chętniej zamówiliby odzież lub akcesoria od sprzedawcy internetowego, który używa opakowań nadających się do recyklingu.

W porównaniu badanych państw okazuje się, że Polacy, Hiszpanie i Włosi (76 proc.) najczęściej zgadzali się z tym, iż plastikowe torby powinny być stopniowo wycofywane z dostaw zakupów online. Polacy najczęściej byli też skłonni do dostawy tych produktów w opakowaniach papierowych lub kartonowych niż plastikowych. W naszym kraju wskazało na to 72 proc. respondentów.

Ponadto najwięcej kupujących w Wielkiej Brytanii (50 proc.) uważało, że odpowiedzialność spoczywa na sprzedawcach detalicznych. W Hiszpanii respondenci najczęściej wskazywali na rząd (31 proc.).

Autorzy badania przekazali, że do 2030 r. w Polsce ma zostać wykorzystanych 147 milionów plastikowych toreb w ramach dostaw zakupów modowych online. Dodali, że przekłada się to na ponad 2,5 tys. plastikowych toreb dostarczanych co godzinę. "Tylko w ubiegłym roku internetowi sprzedawcy mody dostarczyli polskim konsumentom 16 milionów plastikowych toreb (43 tysiące toreb każdego dnia), które można by zastąpić innymi, bardziej zrównoważonymi rozwiązaniami" - ocenili.

Zwrócili uwagę, że wprowadzenie w 2018 r. opłaty recyklingowej za lekkie torby plastikowe w sklepach stacjonarnych przyczyniła się do "znacznego spadku zużycia nich przez społeczeństwo". Powołali się na dane Eurostatu, z których wynika, że w 2022 r. Polacy zużywali średnio 6,6 takich toreb rocznie wobec 300-400 toreb sprzed 2018 r.

DS Smith, który zlecił przeprowadzenie badania dodał, że liczba plastikowych toreb dostarczana polskim kupującym ma wzrosnąć ponad dwukrotnie do 2030 r. o 102 proc., bazując na prognozie wzrostu sprzedaży mody online. "Oznacza to, że każdego roku do polskich domów trafiać będą 32 miliony plastikowych toreb z przesyłkami, co do 2030 r. oznacza 147 milionów opakowań" - wskazała firma.

DS Smith należy do International Paper, czyli dostawcy opakowań na bazie włókien. Spółka prowadzi też działania z zakresu recyklingu i produkcji papieru.

Badanie przeprowadził Censuswide w lutym br. na 12 tys. dorosłych osób w Wielkiej Brytanii, Francji, Hiszpanii, Włoszech, Niemczech i Polsce. W naszym kraju grupa wyniosła 2 tys. osób. (PAP)

jls/ mmu/

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%