Trzy cykle warsztatów, które zorganizowaliśmy, to nie tylko lekcje technologii, ale przede wszystkim lekcje empatii, zrozumienia i wzajemnego szacunku.
Przygotowania do warsztatów były dla nas niezwykle inspirujące.
Sześć 45-minutowych sesji, które spędziliśmy z uczniami, były pełne twórczej energii.
Obserwowaliśmy, jak rodzą się pomysły, jak uczniowie z pasją dzielą się swoją wiedzą i jak z każdym kolejnym slajdem prezentacji, z każdym napisanym pytaniem do dyskusji, rosła ich pewność siebie.
Wybór mentorów, którzy mieli poprowadzić zajęcia, był dla nas momentem wzruszenia - widzieliśmy, jak nasi uczniowie dojrzewają, jak biorą odpowiedzialność za przekazanie wiedzy innym.
Aby ułatwić uczniom przygotowanie zajęć, wykorzystaliśmy gotowe scenariusze przygotowane w tamach projektu „Szkoła Międzypokoleniowa”.
Warsztat 1:
Pierwsze kroki w świecie technologii - przełamywanie barier
Pierwsze spotkanie było pełne wzajemnej ciekawości, ale i lekkiego napięcia.
Nasi uczniowie, ubrani w koszulki z logo szkoły i z plakietkami z imionami, dbali o swój wizerunek, wiedząc, jak ważne jest pierwsze wrażenie.
Jednak widzieliśmy, że towarzyszy im stres. Obawy, czy poradzą sobie z przekazaniem wiedzy, były widoczne.
Podczas warsztatu uczyliśmy podstaw obsługi komputera i smartfona, nawigacji po systemach operacyjnych i aplikacjach oraz poczty elektronicznej i komunikatorów internetowych.
Interaktywny test na koniec zajęć wywołał salwy śmiechu i radosne okrzyki - to był dowód na to, że nauka może być przyjemnością!
Uczniowie przygotowali pyszny poczęstunek, który umilił nam czas podczas przerw.
Korzyści wynikające z warsztatów:
Dla uczniów: nauka cierpliwości, umiejętność tłumaczenia skomplikowanych zagadnień w prosty sposób, budowanie pewności siebie.
Dla seniorów: przełamanie strachu przed technologią, poczucie, że „jeszcze się nauczę”, radość z odkrywania nowych możliwości.
Dla szkoły: wzmocnienie wizerunku szkoły jako placówki otwartej na potrzeby lokalnej społeczności.
Dla społeczności lokalnej: integracja międzypokoleniowa, przełamanie stereotypów dotyczących osób starszych.
Warsztat 2:
Internet jako codzienne wsparcie i rozrywka - odkrywanie cyfrowego świata
Te zajęcia były jak podróż w nieznane. Odkrywaliśmy razem z seniorami, jak Internet może ułatwić codzienne życie i dostarczyć rozrywki.
Wirtualne spacery po muzeach, słuchanie ulubionej muzyki online, bezpieczne zakupy - widzieliśmy w oczach seniorów zachwyt i niedowierzanie.
Podczas warsztatu omówiono wyszukiwanie informacji, korzystanie z map online, zakupy przez Internet, mObywatel, profil zaufany, internetowe konto pacjenta, bezpieczne zakupy i płatności online, rozrywkę w sieci oraz oszustwa w Internecie.
Interaktywny test na koniec zajęć był pełen emocji - rywalizacja i chęć zdobycia jak najlepszego wyniku dodawały skrzydeł!
Wartość dodana zajęć:
Dla uczniów: rozwój kreatywności, nauka prezentowania informacji w atrakcyjny sposób, budowanie relacji z osobami starszymi.
Dla seniorów: poszerzenie horyzontów, odkrycie nowych pasji, poczucie, że „mogę więcej”.
Dla szkoły: promowanie pozytywnego wizerunku szkoły w środowisku lokalnym.
Dla społeczności lokalnej: zwiększenie kompetencji cyfrowych seniorów, co umożliwia im pełniejsze uczestnictwo w życiu społecznym.
Warsztat 3:
Bezpieczeństwo w Internecie - tarcza przed cyfrowym zagrożeniem
Te zajęcia były dla nas najważniejsze. Uczyliśmy seniorów, jak chronić się przed oszustwami w sieci, jak rozpoznawać phishing i jak reagować na próby wyłudzenia danych.
Widzieliśmy w ich oczach strach, ale i ulgę, gdy zrozumieli, że nie są bezbronni.
Podczas warsztatu omówiono bezpieczne logowanie i tworzenie mocnych haseł, wirusy i programy antywirusowe, aktualizację systemu operacyjnego, phishing i metodę „na wnuczka”.
Interaktywna gra na koniec zajęć była poważna, ale i pełna nadziei - seniorzy udowodnili, że potrafią być czujni w cyfrowym świecie.
Profity niosące wspólne lekcje:
Dla uczniów: nauka odpowiedzialności, uświadomienie sobie zagrożeń w Internecie, satysfakcja z przekazania cennej wiedzy.
Dla seniorów: poczucie bezpieczeństwa, wiedza, jak chronić swoje dane i oszczędności, większa świadomość zagrożeń.
Dla szkoły: podniesienie świadomości uczniów i seniorów na temat bezpieczeństwa w sieci.
Dla społeczności lokalnej: zwiększenie bezpieczeństwa cyfrowego seniorów, co przekłada się na mniejsze ryzyko oszustw.
Aby utrwalić zdobytą wiedzę i umożliwić seniorom dalsze samodzielne zgłębianie tajników Internetu, uczniowie przygotowali specjalną zakładkę na stronie internetowej szkoły.
Strona internetowa stała się zbiorem materiałów dla seniorów, pojawiły się tam dodatkowe materiały do pobrania, filmy instruktażowe, linki do stron o tematyce bezpieczeństwa w sieci.
Po ostatnich zajęciach dyrektor Zespołu Szkół w Koziegłowach pani Karolina Turoń Miklas oficjalnie podziękowała uczestnikom i wręczyła okolicznościowe certyfikaty.
Wspólne zdjęcie, które zrobiliśmy, będzie dla nas wszystkich pamiątką tych niezwykłych chwil.
Projekt „Szkoła Międzypokoleniowa” był dla nas niezwykłą lekcją.
Widzieliśmy, jak nasi uczniowie stają się mentorami, jak przekazują swoją wiedzę z pasją i zaangażowaniem.
Widzieliśmy, jak seniorzy otwierają się na nowe technologie, jak z każdym kolejnym spotkaniem rośnie ich pewność siebie.
Ten projekt udowodnił, że wiek nie jest barierą w nauce, że młodość i doświadczenie mogą iść w parze, że wzajemny szacunek i zrozumienie są kluczem do budowania lepszego świata.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz