W ocenie autorów badania odsetek Polaków korzystających z usług wyłącznie jednego banku sugeruje, iż poszukują oni lepszych ofert na rynku. Eksperci zwrócili jednak uwagę, że respondenci z Polski wyrażają zaufanie wobec swojego banku - 74 proc. wierzy, że ich bank rozumie ich potrzeby, a 72 proc. traktuje go jako źródło sugestii przy podejmowaniu decyzji finansowych. Ponad połowa (55 proc.) poleciłaby swój bank innym. Średnia dla przebadanych krajów w Europie wyniosła 40 proc.
Odsetek Polaków korzystających z tylko jednego banku wynosi 28 proc., to o 10 punktów procentowych mniej niż przeciętnie w Europie - wynika z badania Accenture. Jednocześnie 61 proc. polskich klientów, wobec 70 proc. europejskich, jest związana ze swoim bankiem ponad siedem lat.
"Polski klient charakteryzuje się długoterminową relacją ze swoim bankiem, chociaż jest ona nieco krótsza niż średnia europejska" - przekazali autorzy raportu, dodając, że 43 proc. badanych jest związana ze swoim bankiem od ponad 10 lat. Respondenci z naszego kraju częściej niż ich europejscy odpowiednicy decydują się na korzystanie jedynie z bankowości tradycyjnej. W Polsce odsetek ten wyniósł 81 proc. wobec 67 proc. w regionie.
Ankietowanych zapytano też o to, z jakich produktów oferowanych przez banki korzystają. Największy odsetek (74 proc.) posiada konto oszczędnościowe. Z karty kredytowej korzysta 59 proc. badanych, a z ubezpieczenia majątkowego 54 proc. Średnia europejska jest wyższa we wszystkich produktach oprócz ubezpieczeń na życie, z których korzysta 52 proc. Polaków wobec 44,4 proc. Europejczyków.
Wśród istotnych czynników, które wpływają na wybór banku Polacy wymieniali przejrzyste warunki umowy, bezpieczeństwo danych (po 94 proc.) oraz szybką i efektywną obsługę klienta (92 proc.). Ważny jest też dla nich kontakt z bankiem w dogodnym czasie (88 proc.) oraz łatwa w użyciu aplikacja (86 proc.).
Ponad połowa (53 proc.) deklaruje, że ma małą lub podstawową wiedzę finansową. Dla porównania w Europie jest to 57 proc. Na umiarkowane zrozumienie finansów wskazuje 30 proc. Polaków i 26 proc. Europejczyków, a na dobre lub głębokie i wszechstronne - 17 proc. polskich i 18 proc. europejskich badanych.
Regularnie lub często z narzędzi wspieranych przez sztuczną inteligencje korzysta 31 proc. klientów w Polsce, a czasami - 22 proc. (17 proc. w Europie). Nigdy ze sztucznej inteligencji nie korzystało 34 proc. Polaków i 40 proc. Europejczyków.
Badanie Banking Consumer Study przeprowadzone zostało w okresie od lipca do września 2024 roku metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) na grupie 49 tys. klientów banków z 39 krajów. W obrębie Polski, badanie wykonano na próbie 1 tys. dorosłych osób posiadających konto w jednym z 20 banków działających na polskim rynku. Dane prezentowane dla pozostałych krajów europejskich odnoszą się do następujących krajów: Francja, Niemcy, Irlandia, Włochy, Holandia, Hiszpania, Szwajcaria, Austria, Belgia, Grecja, Luxemburg, Portugalia, Wielka Brytania. (PAP)
jls/ mmu/
Ostrzeżenie pierwszego stopnia dla miejscowości Myszków
alert typu: ALERT PIERWSZEGO STOPNIA!!! w nocy bedzie ciemno
mefiu
22:25, 2025-05-02
Barbara Nowacka: pielęgnowanie pamięci o Holokauście je
katastrofa
katastrofa
00:10, 2025-01-28
Paweł Bacior – Młodzieżowy Radny, który działa lokalnie
Fantastycznie działasz, mocno wierzę, że zajdziesz daleko, bo takich ludzi jak Ty bardzo potrzeba w regionie. Powodzenia młody człowieku :)
Jagoda
15:34, 2024-11-25
Rząd planuje wprowadzenie obowiązku rejestracji wszystk
Blingle Jacksonville, FL 10221-3 Beach Boulevard, Jacksonville, FL 32246, United Ꮪtates 9049778928 Garden night ambient lighting (Jai)
Lanora
10:58, 2024-09-11
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz