"Wyzwania związane z nierzetelnością płatniczą kontrahentów, opóźnieniami w płatnościach i brakiem stabilnego dostępu do finansowania sprawiają, że firmy z sektora MŚP zmagają się z wieloma trudnościami w codziennym funkcjonowaniu" - ocenił BIG InfoMonitor. Dodał, że firmy te dostrzegają przewagi jakie posiadają większe korporacje, takie jak rozbudowane struktury organizacyjne, które "pozwalają im nie tylko reagować na bieżące wyzwania, ale również działać proaktywnie".
Wśród 86 proc. mikro-, małych i średnich firm z nieterminowymi płatnościami, 52 proc. czeka na zapłatę należności ponad miesiąc, a reszta ponad 60 dni - wynika z raportu BIG InfoMonitor. Autorzy zauważyli, że małe firmy dostrzegają przewagę konkurencyjną większych przedsiębiorstw.
Blisko połowa respondentów (49 proc.) wskazywało na łatwiejszy dostęp dużych firm do różnych źródeł finansowania, jak np. kredyty. Nieco mniejszy odsetek (40 proc.) twierdziło, że to rozbudowane działy windykacyjne i księgowe są sporą przewagą korporacji. Z kolei 33 proc. deklarowało, że dzięki regularnemu monitorowaniu spływu należności spore przedsiębiorstwa mogą lepiej zarządzać swoją płynnością finansową, a 31 proc. wspominało o weryfikacji potencjalnych partnerów biznesowych, która jest dla takich firm łatwiejsza. Natomiast na skuteczne działania windykacyjne korporacji wskazywało 22 proc. MŚP.
"Współpraca małych i średnich przedsiębiorstw z dużymi firmami oraz korporacjami niesie za sobą zarówno istotne korzyści, jak i wyzwania" - stwierdzili autorzy raportu. Dodali, że przedstawiciele MŚP jako zaletę takiej współpracy najczęściej wskazywali większą stabilność finansową - 35 proc. Podobny odsetek (34 proc.) deklarował, że duże firmy zapewniają większe zamówienia oraz wyższe przychody wynikające z większych kontraktów (32 proc.).
Z kolei 26 proc. twierdziło, że dzięki pracy z korporacją zyskała korzyści wizerunkowe, co pomogło zdobyć kolejne zlecenia. Przedsiębiorcy wskazywali też na gwarancję płatności (26 proc.), długoterminowe umowy i lepsze planowanie działalności (25 proc.).
"Współpraca z dużymi korporacjami daje MŚP możliwość stabilniejszego planowania działalności i budowania wizerunku solidnego partnera, co przekłada się na nowe zlecenia" - ocenili autorzy analityk BIG InfoMonitor dr hab. Waldemar Rogowski. Zwrócił uwagę, że ważne jest aby MŚP do takiej współpracy odpowiednio się przygotowały.
Badanie "Skaner MŚP" przeprowadził Instytut Badań i Rozwiązań B2B Keralla Research na próbie 500 mikro, małych i średnich firm sprzedających z odroczonym terminem płatności, w czwartym kwartale br. (PAP)
jls/ drag/
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz