Jak wynika z raportu "Polaków portfel własny: w sieci oszustów", zjawisko deepfake’ów jest postrzegane jako poważne zagrożenie przez niemal trzy czwarte Polaków (72 proc.). 18 proc. oceniło je jako umiarkowane, a 3 proc. jako niewielkie zagrożenie. Zaledwie 1 proc. respondentów uznał, że takie materiały nie stanowią żadnego zagrożenia - podkreślili autorzy raportu. Jak dodali, oznacza to, że coraz trudniej jest odróżnić prawdziwe informacje od zmanipulowanych.
72 proc. Polaków postrzega deepfake'i, czyli materiały wygenerowane przez AI, które wyglądają autentycznie, jako poważne zagrożenie - wynika z raportu Santander Consumer Banku. Jednocześnie ponad 60 proc. uważa informacje w social mediach za neutralne lub wiarygodne.
W raporcie wskazano, że 42 proc. Polaków codziennie korzysta z mediów społecznościowych w poszukiwaniu informacji. Jeden na czterech badanych sięga po nie kilka razy w tygodniu (25 proc.), a przeszło co dziesiąty (11 proc.) kilka razy w miesiącu. 15 proc. ankietowanych w ogóle nie traktuje social mediów jako źródła informacji.
41 proc. respondentów pytana o wiarygodność informacji publikowanych w mediach społecznościowych wskazała, że ocenia je neutralne. Jedna czwarta (25 proc.) uważa, że informacje w social mediach są raczej lub bardzo godne zaufania. Taki sam odsetek (25 proc.) ocenił, że są niewiarygodne.
Jak wynika z raportu, w grupie osób w wieku 18-29 lat połowa badanych (51 proc.) zadeklarowała codzienne korzystanie z mediów społecznościowych w celu pozyskania informacji. W tej grupie blisko jedna czwarta badanych (24 proc.) wskazała, że nie ufa w pełni publikowanym w nim informacjom. Natomiast co dziesiąty badany (11 proc.) ocenił newsy w social mediach jako bardzo rzetelne.
"To pokazuje, że częste korzystanie nie równa się bezkrytycznemu zaufaniu - młodzi użytkownicy intensywnie korzystają z platform, ale pozostają stosunkowo sceptyczni wobec jakości informacji" - skomentował cytowany w komunikacie Marcin Szklarski z Santander Consumer Banku.
Z raportu wynika, że mężczyźni (28 proc.) częściej niż kobiety (23 proc.) postrzegają informacje znalezione w mediach społecznościowych jako wiarygodne lub bardzo wiarygodne.
68 proc. respondentów stwierdziło, że wie jakie działania podjąć, aby chronić się przed fake newsami w internecie. Pięćdziesięciolatkowie są grupą, która najczęściej wskazywała, że ma świadomość tego, co należy robić, aby unikać dezinformacji, odpowiedziało tak 80 proc. ankietowanych w tym wieku. Trzydziesto- i czterdziestolatkowie ocenili swoje umiejętności w tym zakresie bardzo podobnie (po 76 proc.). Najmniej pewni swojej wiedzy w zakresie dezinformacji są respondenci w grupie wiekowej 18-29 lat (63 proc.) oraz w wieku 60+ (56 proc.).
"Media społecznościowe to dziś jedno z głównych źródeł informacji dla Polaków, ale to nie oznacza, że każdej treści można ufać. Jeśli pojawiają się jakiekolwiek wątpliwości, warto sprawdzić źródło informacji, poszukać potwierdzenia w innych mediach i zachować czujność wobec materiałów budzących emocje - szczególnie gdy mogą być zmanipulowane, np. za pomocą deepfake’ów" - wskazał Marcin Szklarski.
Dodał, że w praktyce oznacza to nie tylko korzystanie z narzędzi do weryfikacji treści, ale też systematyczne śledzenie aktualnych wskazówek dotyczących cyberbezpieczeństwa. "Nawet jeśli wydaje się, że mamy wystarczającą wiedzę, zagrożenia w sieci stale ewoluują, dlatego regularna aktualizacja umiejętności i źródeł wiedzy jest kluczowa, by skutecznie chronić się przed manipulacją" - podkreślił Szklarski.
Raport "Polaków portfel własny: w sieci oszustów", powstał na podstawie badania, które zostało zrealizowane przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Banku na grupie 1 tys. dorosłych osób, metodą wywiadów telefonicznych (CATI), w dniach 11-21 sierpnia br. (PAP)
mbl/ mick/
OSTATNIE KOMENTARZE
Ostrzeżenie pierwszego stopnia dla miejscowości Myszków
alert typu: ALERT PIERWSZEGO STOPNIA!!! w nocy bedzie ciemno
mefiu
22:25, 2025-05-02
Barbara Nowacka: pielęgnowanie pamięci o Holokauście je
katastrofa
katastrofa
00:10, 2025-01-28
Paweł Bacior – Młodzieżowy Radny, który działa lokalnie
Fantastycznie działasz, mocno wierzę, że zajdziesz daleko, bo takich ludzi jak Ty bardzo potrzeba w regionie. Powodzenia młody człowieku :)
Jagoda
15:34, 2024-11-25
Rząd planuje wprowadzenie obowiązku rejestracji wszystk
Blingle Jacksonville, FL 10221-3 Beach Boulevard, Jacksonville, FL 32246, United Ꮪtates 9049778928 Garden night ambient lighting (Jai)
Lanora
10:58, 2024-09-11