"Polskie porty morskie to fundament Polskiej gospodarki, są istotnym węzłem logistycznym i przede wszystkim bramą na świat dla polskiej przedsiębiorczości. Skuteczność rozwoju polskich portów morskich to przede wszystkim jasna wizja działania, konsekwencja realizacji naszego planu oraz wsparcie rządu. Nie bez powodu w obecnym budżecie przeznaczyliśmy rekordową kwotę ponad 2 mld zł na wsparcie inwestycji związanych z rozwojem gospodarki morskiej" - powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak podczas środowej konferencji.
Na inwestycje związane z rozwojem gospodarki morskiej w 2025 roku rząd ma przeznaczyć 2 mld zł - poinformował w czwartek podczas konferencji minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Według informacji resortu polskie porty morskie odnotowały w ubiegłym roku rekordowy zysk netto 551,7 mln zł.
Jako kluczowe przedsięwzięcie szef resort wskazał budowę głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu, którego realizacja znajduje się obecnie w fazie prac przygotowawczych. Według informacji ministerstwa, zgodnie z harmonogramem, inwestycja ma zostać zrealizowana do 2028 r.
Drugą strategiczną inwestycją portową - w ocenie ministerstwa infrastruktury - ma być budowa nowego terminalu zbożowego w Gdańsku. Według przekazanych przez resort informacji, powstać ma 9 nowych magazynów zbożowych, co pozwoli pięciokrotnie zwiększyć możliwości przechowywania ziarna - do 152 tys. ton rocznie. Wartość całego projektu wynosi ok. 400 mln zł i ma on zostać realizowany w 100 proc. przez państwową spółkę - Port Gdański Eksploatacja (PGE). Zdolność przeładunkowa spółki docelowo ma zaś wzrosnąć z obecnych 0,7 mln do 2,9 mln ton rocznie.
Istotnym elementem planów inwestycyjnych ma być także budowa infrastruktury do realizacji terminalu regazyfikacyjnego FSRU w gdańskim porcie oraz kontynuacja budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. W 2026 roku ma zostać zakończone pogłębianie toru wodnego do portu w Elblągu. Według przekazanych przez MI informacji Urząd Morski w Gdyni ogłosił już przetarg dla tej inwestycji, a prace budowlane zakończą się najpóźniej w II kwartale 2026 r.
"Nasi poprzednicy rozpoczęli przekop Mierzei Wiślanej, który nie miał żadnego sensu z punktu widzenia funkcji gospodarczych i portu morskiego. My rozpoczęliśmy rzeczywiste działania w kierunku dokończenia drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej do Elbląga. Porozumieliśmy się z władzami Elbląga i podpisaliśmy stosowne umowy, ogłosiliśmy przetargi. Do końca roku 2026 zakończymy tę inwestycję i do rodziny prawdziwych portów morskich zostanie dodany Elbląg" - podkreślił Klimczak.
Minister poinformował również o planowanej budowie infrastruktury dostępowej do pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej, która zostanie zlokalizowana na terenie gminy Choczewo. W ramach tego projektu Ministerstwo Infrastruktury realizuje budowę Marine Off-Loading Facility (MOLF) - konstrukcji morskiej obejmującej kilometrowej długości pirs umożliwiający rozładunek ciężkich i ponadnormatywnych ładunków potrzebnych do budowy i eksploatacji elektrowni, a dostarczanych droga morską.
Jak przekazało MI, inwestycje związane z budową infrastruktury dostępowej obejmują także modernizację linii kolejowej nr 230 na odcinku Wejherowo-Choczewo oraz budowę nowych odcinków tej linii, łączących elektrownię z istniejącą infrastrukturą kolejową. Zmodernizowana zostanie również linia nr 229 na odcinku Lębork-Łeba, a pierwsze przetargi na realizację tych inwestycji zostaną ogłoszone już w 2025 roku. Kolejnym elementem projektu jest budowa nowej drogi krajowej, która połączy elektrownię z węzłem Łęczyce na drodze ekspresowej S6. Inwestycja została podzielona na dwa odcinki, a dla jednego z nich już uzyskano decyzję środowiskową. Łącznie na realizację wszystkich tych inwestycji przewidziano ponad 4,7 mld zł.
Klimczak poinformował również o "rekordowo dobrych" wynikach finansowych polskich portów morskich w 2024 roku. Według przedstawionych przez MI danych ich zysk netto w 2024 roku wyniósł w sumie 551,7 mln zł, co oznacza wzrost o 26 proc. w porównaniu do 2023 r.
Port Gdańsk w 2024 r. zarobił netto 263,9 mln zł zwiększając w ujęciu rocznym zysk o 24 proc. Port Szczecin-Świnoujście osiągnął zysk netto 147,7 mln zł, czyli o 23 proc. większy niż w roku 2023. Z kolei Port Gdynia odnotował wzrost 32 proc. uzyskując 140,2 mln zł zysku netto. Polskie porty przeładowały też w ub.r. rekordową ilość ładunków kontenerowych 3 270784 TEU (jednostka będąca ekwiwalentem objętości dwudziestostopowego kontenera morskiego), tj. o 9 proc. więcej niż w 2023 r. (PAP)
gkc/ malk/
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz