Pod siedzibą Ministerstwa Infrastruktury w środę odbyła się pikieta organizowana przez Związek Zawodowy Maszynistów (ZZM). Uczestnicy protestowali m.in. przeciwko pogarszającemu się, w ich ocenie, "stanowi bezpieczeństwa ruchu kolejowego, rujnowaniu kolejowych przewozów towarowych na rzecz przewozów drogowych czy degradacji taborowej w zakresie przewozów regionalnych".
Ministerstwo Infrastruktury wraz z resortami funduszy oraz klimatu i środowiska planują w kolejnych latach zakup nowych pociągów dla regionalnych przewoźników - poinformował PAP wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. To jeden z postulatów związkowców, którzy protestowali w środę przed siedzibą MI.
"Walczymy o bezpieczeństwo na kolei - bezpieczeństwo wasze oraz innych uczestników ruchu kolejowego" - powiedział szef ZZM Leszek Miętek. "Czy czekacie na katastrofę kolejową? Dość śmierci na polskich torach kolejowych!" - wykrzykiwali protestujący.
W wydarzeniu, oprócz maszynistów wzięli również udział inni związkowcy, m.in z Federacji Związków Zawodowych Górnictwa Węgla czy Międzyzakładowego Związku Zawodowego Górników KWB "Konin".
Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak w rozmowie z PAP zapewnił, że MI traktuje pikietę "jako przykład działań, które mogą wspierać kolej". "To nie jest pikieta przeciwko jakimś działaniom Ministerstwa Infrastruktury, tylko pikieta, która ma proponować konkretne rozwiązania związane z bezpieczeństwem ruchu kolejowego i wzmacnianiem transportu kolejowego" - stwierdził minister. Zauważył, że w Polsce udział transportu kolejowego w przewozie towarów "jest bardzo niski".
Maszyniści postulowali m.in. zakup nowego taboru dla przewoźników regionalnych - żądali dostępu do środków z KPO, umożliwiających zakup nowych pociągów. W rozmowie z PAP Malepszak zapewnił, że Ministerstwo Infrastruktury wraz z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Ministerstwem Klimatu i Środowiska ma "opracowany plan działania dla zakupu pociągów w kolejnych latach". Wskazał, że te pociągi byłyby wykorzystywane właśnie w ruchu regionalnym zastąpiłyby stare składy.
Wiceszef MI zwrócił ponadto uwagę, że największy regionalny przewoźnik pasażerski w Polsce - Polregio, który przewozi w ciągu roku ok. 100 milionów pasażerów, jeździ obecnie pociągami, których średni wiek wynosi 42 lata.
Protestujący domagali się również zrównoważenia konkurencyjności między transportem drogowym i transportem kolejowym. "To bardzo istotny temat - podejmujemy w nim działania. Rozszerzamy odcinki płatnych dróg o 1,6 tys. km i w kolejnych latach będziemy wprowadzać opłaty na kolejnych odcinkach dróg ekspresowych, dróg krajowych i autostrad dla transportu drogowego ciężarowego. To jest element wyrównywania konkurencji" - powiedział Malepszak.
Związkowcy apelowali ponadto o zwołanie specjalnej komisji ds. bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Minister Malepszak powiedział, że resort infrastruktury "nie widzi zasadności", aby tworzyć dodatkowe komisje. "Preferujemy, aby te ciała, które dzisiaj istnieją i które się spotykają, żeby spotykały się regularnie i omawiały praktyczne sprawy związane z bezpieczeństwem" - dodał. (PAP)
Autor: Filip Ostrowski
fos/ mmu/ mhr/
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz