Zamknij

NIK: Poczta Polska nie zapewnia właściwej jakości powszechnych usług pocztowych

14:18, 26.08.2021 Aktualizacja: 14:20, 26.08.2021
Skomentuj PAP PAP

"Poczta Polska S.A. nie zapewnia właściwej jakości powszechnych usług pocztowych" - oceniła NIK. "Nadal występują opóźnienia w dostarczaniu przesyłek i są one coraz droższe, a w niektórych miejscowościach mieszkańcy mają problemy z dostępnością do usług pocztowych" - napisano w raporcie. Jak dodano, "działania zmierzające do zmiany tego stanu rzeczy nie są w pełni skuteczne". Kontrola NIK, jak podkreślono, odnotowała natomiast poprawę między innymi w kwestii terminowości rozpatrywania reklamacji.

Poczta Polska nie zapewnia właściwej jakości powszechnych usług pocztowych - oceniła w opublikowanym w czwartek raporcie Najwyższa Izba Kontroli. Wskazano m.in. na stale rosnące ceny przesyłek, a także na opóźnienia w ich dostarczaniu.

Nieterminowe dostarczanie przesyłek dotyczyło według NIK większości kategorii przesyłek w ramach usługi powszechnej z wyjątkiem paczek pocztowych ekonomicznych, których terminowość dostarczania była znacznie ponad minimalne standardy - napisano w raporcie.

W ciągu pięciu lat objętych kontrolą Poczta Polska S.A. trzykrotnie podniosła ceny podstawowych usług powszechnych, tłumacząc podwyżki zwiększeniem kosztów, szczególnie wynagrodzeń - poinformowano.

W swoim raporcie NIK zwróciła uwagę na niewielką aktywność Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, który odpowiedzialny jest za monitorowanie i kontrolowanie usług powszechnych. "Nie dopełnił on obowiązku określenia maksymalnych rocznych poziomów opłat za usługi powszechne" - zaznaczono. Prezes UKE akceptował podwyżki cen usług, tłumacząc je koniecznością ochrony interesu ekonomicznego operatora wyznaczonego i koniecznością zachowania ciągłości świadczenia usług - dodano.

Na zmniejszanie się dochodów Poczty Polskiej decydujący wpływ ma kurczący się rynek tradycyjnych listów - podano. Jak zwrócono uwagę, jest to tendencja ogólnoeuropejska. Według NIK nową sytuację na rynku logistyki pocztowej stworzy ustawa o tzw. doręczeniach elektronicznych.

NIK zaznaczyła, że "choć Poczta Polska posiada wymaganą prawem liczbę placówek pocztowych, nie oznacza to równej dostępności do usług pocztowych w całym kraju". W raporcie podano, że "w latach 2015-2020 (I połowa) Poczta o 5,5 proc. zmniejszyła liczbę posiadanych czynnych placówek pocztowych".

W raporcie pozytywnie oceniono poprawę terminowości rozpatrywania reklamacji przez Pocztę. Ponad połowa uznanych reklamacji dotyczyła utraty przesyłek. Przez pięć lat w związku z uznanymi reklamacjami, Poczta Polska S.A. wypłaciła klientom odszkodowania w łącznej kwocie powyżej 37 mln zł - podano.

"Kontrola nie stwierdziła istotnych naruszeń bezpieczeństwa obrotu pocztowego i tajemnicy korespondencji", a "oględziny placówek pocztowych nie wykazały istotnych naruszeń standardów obsługi klienta" - dodała NIK.

Kontrola NIK objęła Urząd Komunikacji Elektronicznej, centralę Poczty Polskiej S.A. oraz wybrane jednostki organizacyjne Poczty Polskiej w latach od 2015-2020. (PAP)

mfr/ mk/

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu myszkow365.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%