Zamknij

Szef MI: PKP PLK zamówiły przebudowę linii kolejowych przez Katowice

11:04, 05.04.2024 PAP Aktualizacja: 11:12, 05.04.2024
Skomentuj PAP PAP

Chodzi o kluczowe, warte ok. 4,2 mld zł brutto, zamówienie w ramach przebudowy połączenia kolejowego od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy do granicy w Zebrzydowicach. Na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zakładana jest rozbudowa linii kolejowych z dwóch do czterech torów - w celu oddzielenia ruchu aglomeracyjnego.

PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę z wykonawcą rozbudowy linii kolejowych przez Katowice oraz przebudowy stacji Katowice - poinformował w piątek minister infrastruktury Dariusz Klimczak. To największy kontrakt w historii spółki - zaznaczył prezes PLK Piotr Wyborski.

Podpisany w piątek kontrakt z konsorcjum Torpol-Intop obejmuje rozbudowę połączenia Katowice Szopienice Południowe - Katowice - Katowice Piotrowice, przebudowę głównej stacji Katowice, remonty kilku istniejących i budowę trzech nowych przystanków.

Druga podpisana w piątek umowa, o wartości 1,7 mld zł netto, dotyczy modernizacji odcinka linii kolejowej Zabrzeg - Zebrzydowice. Oba te zamówienia są częścią przedsięwzięcia PKP PLK: "Prace na podstawowych ciągach pasażerskich na obszarze Śląska, etap I: linia E65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice-Dziedzice - Zebrzydowice" wspartego w ramach unijnego instrumentu finansowego Łącząc Europę (CEF - Connecting Europe Facility).

"Dzisiaj podpisaliśmy największą obecnie realizowaną inwestycję kolejową w Polsce, właśnie tutaj na Śląsku, za 5 miliardów złotych netto - to są pieniądze w 80-85 proc. finansowane z Connecting Europe Facility" - powiedział podczas briefingu na katowickim dworcu minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Wskazał, że połączenie kolejowe w obrębie Katowic, które będzie przebudowywane, przebiega w części równolegle do połączenia drogowego (trasy S86), które codziennie pokonuje ponad 112 tys. samochodów.

"Ta inwestycja kolejowa jest bardzo potrzebna: musimy stawiać na połączenia kolejowe, w taki sposób modernizować nasze linie, projektować nowe przebiegi, aby oddzielać ruch aglomeracyjny od dalekobieżnego, żeby zostawić więcej miejsca na połączenia lokalne, żeby ludzie chcieli korzystać z kolei, żeby ta oferta się rozbudowywała" - podkreślił Klimczak.

Prezes PKP PLK Piotr Wyborski zaznaczył, że z podpisanych w piątek dwóch dużych umów, jedna - dotycząca Katowic - jest rekordowa w historii spółki. "Jest to największa umowa pod względem wartości dotycząca modernizacji polskiej infrastruktury kolejowej: kwota 3,4 mld zł (netto - PAP) na odcinek Katowice Szopienice Południowe - Katowice - Katowice Piotrowice to tylko 13 km linii, natomiast jest to teren bardzo skomplikowany, ścisłe centrum miasta" - podkreślił Wyborski. (PAP)

autor: Mateusz Babak

mtb/ mmu/ mow/

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%