Zamknij

W styczniu rozpoczną się szkolenia związane z wdrażaniem nowych podstaw programowych

PAP 05:54, 14.11.2025 Aktualizacja: 06:02, 14.11.2025
Skomentuj PAP PAP

Rada ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty, która działa w Instytucie Badań Edukacyjnych, pozytywnie zaopiniowała projekty podstaw programowych. Chodzi o nowe podstawy programowe wychowania przedszkolnego i podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej. 

W związku z tworzeniem, a następnie wdrażaniem nowych podstaw programowych planowane są działania szkoleniowe dla nauczycieli. Szkolenia zostaną przeprowadzone przez Ośrodek Rozwoju Edukacji. 

Oprócz szkoleń przedmiotowych zaplanowano również zajęcia dotyczące poszczególnych aspektów reformy, takich jak: doświadczenia edukacyjne, tydzień projektowy, moduły, ocenianie, integrowanie treści przedmiotowych, planowanie ścieżek edukacyjnych oraz wsparcie kadry kierowniczej w przeprowadzaniu szkoły przez zmianę. 

„Reforma dzieje się w szkole. Rozpoznajemy fakt, że wiele pomysłów związanych z reformą, które dotyczą nauczania, wychowania i organizacji życia szkolnego już dziś dzieje się w szkołach. My chcemy je zidentyfikować, wzmacniać i upowszechnić. To praca na zasobach, na tym, co już mamy. Gromadzimy te rzeczy, które się udają, opisujemy je, żeby wiedzieć, w jakich warunkach funkcjonują, i dlaczego się udają. Robimy to po to, żeby stanowiły gotowe narzędzie do wsparcia pracy w szkole” – mówiła Magdalena Radwan-Röhrenschef, ekspertka IBE 

W wydanym stanowisku rada ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty zaleca, aby w części ogólnej określić rolę fakultatywnych efektów uczenia, natomiast w podstawie do przedmiotu określić liczbę efektów fakultatywnych wymaganych do realizacji.

Projekt rozporządzenia w sprawie nowych podstaw programowych, nad którym pracuje ministerstwo edukacji, ma zostać skierowany do konsultacji społecznych jeszcze w listopadzie. 

W ubiegłym tygodniu Komisja Edukacji i Nauki poparła zmiany, które MEN planuje wprowadzić do ustawy Prawo oświatowe. Za przyjęciem projektu głosowało 17 posłów, przeciw było 3, nikt nie wstrzymał się od głosu. Za odrzuceniem projektu głosowało 4 posłów, 17 było przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu.

Pierwsze zmiany w szkołach, polegające na włączeniu dwóch nowych przedmiotów – edukacji zdrowotnej i edukacji obywatelskiej – oraz na zmianie podstawy programowej wychowania fizycznego, weszły w życie od roku szkolnego 2025/2026. 

Kolejne kroki będą podejmowane stopniowo, od roku szkolnego 2026/2027. Będą to m.in. nowa podstawa programowa, modułowe nauczanie obejmujące sześć modułów tematycznych, które integrują różne przedmioty i rozwijają interdyscyplinarne kompetencje czy połączenie przedmiotów kilku dziecin. 

W planach jest również cyfryzacja egzaminów, zmiany w ocenianiu, wprowadzenie tygodnia projektowego podczas którego uczniowie będą rozwijali umiejętność pracy w grupie i nauczanie oparte na doświadczeniach edukacyjnych. 

mo/
 

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%