Zamknij

Tysiące drzew i krzewów zostanie posadzonych przy linii kolejowej Podłęże–Piekiełko

PAP 16:39, 02.12.2025 Aktualizacja: 16:40, 02.12.2025
Skomentuj PAP PAP

Rośliny zostaną posadzone przy dwóch pierwszych odcinkach modernizowanej linii: Chabówka-Rabka Zaryte oraz bocznica Klęczany-Nowy Sącz. To efekt decyzji środowiskowych powiązanych z inwestycją Podłęże-Piekiełko, współfinansowaną z Krajowego Planu Odbudowy.

10 tys. drzew i krzewów na powierzchni 11 tys. m kw. pojawi się przy modernizowanej linii kolejowej 104. Zielone nasadzenia trafią m.in. do szkół, parków i lasów wzdłuż trasy Podłęże-Piekiełko; znajdą się tam także budki dla ptaków i nietoperzy - poinformowały we wtorek PKP PLK.

W połowie grudnia pociągi wrócą na stację Rabka Zaryte, co będzie równoznaczne z zakończeniem prac na pierwszym odcinku inwestycji. Oprócz nowych torów i infrastruktury mieszkańcy zyskali dodatkową zieleń - tylko między Chabówką a Rabką Zarytem posadzono już 730 drzew i 1 tys. m kw. krzewów. W wyznaczonych miejscach instalowane są również budki dla ptaków i nietoperzy. Na odcinku Klęczany-Nowy Sącz, który ma być gotowy w pierwszej połowie przyszłego roku, pojawi się 8,5 tys. drzew i 10 tys. m kw. krzewów.

Jak informują PKP PLK, lokalizacje nasadzeń uzgadniane są z samorządami. Nowa zieleń trafia w okolice szkół, budynków użyteczności publicznej, do parków i lasów, wzdłuż przebiegu trasy kolejowej. Zakres gatunków i liczba sadzonek są ściśle określone w decyzjach środowiskowych dla poszczególnych lokalizacji.

"Nowe połączenie Krakowa z Nowym Sączem i Zakopanem usprawni komunikację najbardziej ekologicznym środkiem transportu, jakim jest pociąg. Przyczyni się do ograniczenia ruchu samochodów i zmniejszy zanieczyszczenie powietrza. Cieszę się, że oprócz stacji kolejowych i torów zostawimy po sobie również dużo nowej zieleni, zlokalizowanej w miejscach wskazanych przez przedstawicieli lokalnej społeczności" - podkreślił dyrektor Regionu Południowego CRI PKP PLK Mateusz Wanat, cytowany w komunikacie.

Modernizacja i elektryfikacja 75-kilometrowej linii 104 to pierwszy etap projektu "Podłęże-Piekiełko", obejmującego również budowę 58 km nowej trasy z Podłęża do Tymbarku i Mszany Dolnej. Prace trwają obecnie na sześciu odcinkach, a dla dwóch kolejnych prowadzone są przetargi.

Po zakończeniu inwestycji najszybsze pociągi pokonają trasę Kraków-Nowy Sącz w około godzinę, a do Zakopanego w około 90 minut. Fragmenty projektu finansowane są z KPO. Cały projekt Podłęże-Piekiełko będzie jedną z najdroższych inwestycji kolejowych w Polsce, o łącznej szacunkowej wartości przekraczającej 14 mld zł. Projekt obejmuje, oprócz modernizacji linii 104, budowę 58 km nowych torów. W ramach tej inwestycji powstaje też najdłuższy tunel kolejowy w Polsce, który będzie miał 3 tys. 750 m długości. (PAP)

szb/ mrr/

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu myszkow365.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%