Zamknij
REKLAMA

Poznaj historię Volkswagena - od Garbusa do ID.3

11:09, 27.05.2020 | art.sponsorowany

Historia koncernu i marki Volkswagen sięga lat 30. XX w., kiedy to Ferdynand Porsche na zlecenie niemieckiego rządu przygotował projekt modelu potocznie znanego w Polsce jako „Garbus”.

Pojazd miał spełniać określone wymogi, do których należała możliwość przewiezienia pięciu pasażerów, maksymalna prędkość samochodu wynosząca co najmniej 100 km/h, spalanie na poziomie ok. 9l/100 km oraz cena nieprzekraczająca 1000 ówczesnych niemieckich marek. Projekt został zaakceptowany w roku 1934, a trzy lata później utworzono przedsiębiorstwo mające się podjąć jego produkcji – tak rozpoczęła się trwająca po dziś dzień historia koncernu Volkswagen.

Fabryka, która stała się miejscem produkcji pierwszego volkswagena o oznaczeniu Typ 1, została otworzona w roku 1938 w pobliżu niewielkiej miejscowości Fallersleben położonej w Dolnej Saksonii. Oficjalna produkcja auta, znanego wtedy jako KdF-Wagen (Kraft durch Freude - z niemieckiego „siła przez radość”), rozpoczęła się w roku 1941, a do zawieszenia produkcji na rok przed zakończeniem II wojny światowej wyprodukowano zaledwie 630 egzemplarzy tego pojazdu. Samochód nie stał się więc w tamtym momencie produktem masowym, czego od tego projektu oczekiwano.

Po zakończeniu II wojny światowej w roku 1945 zainteresowanie Volkswagenem wyraził rząd brytyjski, którego wsparcie finansowe pozwoliło na produkcję dwóch tysięcy „Garbusów”. Rok po zakończeniu wojny wyprodukowano już dziesięć tysięcy aut, wtedy też Fallersleben połączono bezpośrednio z terenami zakładu i jako całą strukturę przemianowano na znany dzisiaj Wolfsburg. Nowopowstałe miasto zostało w całości zaplanowane tak, aby dostosować je do zakładów produkcyjnych Volkswagena.

Nowy projekt niemieckiego producenta został przedstawiony w roku 1950, był to Volkswagen Transporter T1 występujący jako van lub auto dostawcze, koncepcja tego pojazdu zachowała się do dzisiaj, a obecnie produkowana jest już szósta generacja tego modelu. W latach 50. rozpoczęła się również globalna ekspansja koncernu, który zaczął eksportować auta na rynki krajów Europy, Ameryki oraz Afryki. Volkswagen otworzył również swoje zakłady produkcyjne w Brazylii, Republice Południowej Afryki oraz Australii, co miało stanowić podłoże pod międzynarodową sieć produkcyjną. Globalna wizja niemieckiego przedsiębiorstwa nie mogłaby się jednak ziścić gdyby nie automatyzacja fabryk wiążąca się z rozpoczęciem masowej produkcji aut w roku 1954.

W 1965 roku koncern dokonał pierwszego przejęcia innego producenta aut – Auto Union, upadającej firmy produkującej samochody pod marką Audi. Trzy lata później Volkswagen dokonał fuzji ze szwedzką firmą AB Scania Vabis produkującą pojazdy ciężarowe.

Po osiągnięciu światowego rekordu pod względem liczby wyprodukowanych egzemplarzy jednego modelu samochodu przez popularnego „Garbusa” w roku 1972 (ponad 15 milionów wyprodukowanych pojazdów, w tym 12 milionów w Wolfsburgu) zdecydowano się na zaprzestanie produkcji modelu na terenie Niemiec i zastąpienie go nowymi, bardziej nowoczesnymi projektami, którymi były Volkswagen Passat, Golf i Polo (kolejno w 1973, 1974 i 1975 roku). Modele te do dnia dzisiejszego stanowią o sile niemieckiej marki.

Do ważnych dla Volkswagena wydarzeń z lat 70. XX w. należało również wyprodukowanie pierwszego samochodu z silnikiem diesla w 1976 roku. Silniki tego typu początkowo trafiły do modelu Golf. Kluczowe dla rozwoju firmy było również rozpoczęcie produkcji pojazdów w Stanach Zjednoczonych w roku 1978. W tej samej dekadzie Volkswagen zwiększył swoje zaangażowanie w sektorze samochodów użytkowych, co miało swoje potwierdzenie w nawiązaniu umowy z niemiecką spółką M.A.N. celem produkcji lekkich samochodów ciężarowych.

Początek lat 80. po drugim kryzysie paliwowym był okresem zapotrzebowania na pojazdy przede wszystkim ekonomiczne. W związku z tym Volkswagen w dalszym ciągu rozwijał technologię silników napędzanych olejem napędowym oraz opracował nową konfigurację manualnej skrzyni biegów pozwalającą na większą oszczędność paliwa. Lata 80. były dla omawianego koncernu również okresem intensywnego rozwoju na rynku globalnym. W roku 1982 Volkswagen podpisał umowę licencyjną z firmą Nissan, dzięki której mógł umocnić swoją pozycję na rynku japońskim oraz udoskonalić procesy produkcyjne obserwując procedury stosowane w Kraju Kwitnącej Wiśni. Trzy lata później niemiecki koncern dokonał inwestycji joint venture i wraz z Shanghai Tractor&Automobile utworzył spółkę Volkswagen Shanghai Automotive Company, Ltd., dzięki czemu firma rozpoczęła produkcję pojazdów w Chinach i w krótkim czasie stała się liderem w produkcji samochodów osobowych na chińskim rynku.

W roku 1986 sfinalizowane zostało przejęcie firmy SEAT będącej finałem czteroletniej kooperacji z hiszpańskim przedsiębiorstwem. W tym samym okresie w wyniku współpracy Volkswagena z amerykańskim koncernem Ford doszło do utworzenia spółki joint venture Autolatina, której głównym celem było przetrwanie kryzysu na południowoamerykańskim rynku. Działała ona w latach 1987-1995. Kolejną okazją do międzynarodowej ekspansji koncernu Volkswagen był upadek systemu gospodarki planowanej w krajach Europy Wschodniej. W pierwszej kolejności przedsiębiorstwo utworzyło swoje zakłady produkcyjne w miastach dawnej Niemieckiej Republiki Demokratycznej. Kolejnym działaniem na perspektywicznych rynkach było nabycie udziałów czeskiej Skody, której obecnie Volkswagen AG jest całościowym właścicielem. Czeska marka jest szeroko znana w Polsce, zwłaszcza z takich modeli jak Skoda Octavia czy Skoda Fabia (a w ostatnich latach również Skoda Rapid)

Intensyfikacja procesów globalizacyjnych oraz recesja, która rozpoczęła się w roku 1992, przyniosła kolejne przemiany w strategii koncernu. Przedsiębiorstwo skupiło swoje działania na dywersyfikacji produktu, zwiększeniu wydajności produkcji i maksymalizacji zysków. Jednym z kluczowych założeń nowej strategii było produkowanie pojazdów należących do jak największej ilości segmentów. Z tego powodu w roku 1998 Volkswagen AG włączył do swojej grupy marki samochodów uznawanych za najbardziej luksusowe. Należą do nich brytyjski Bentley, włoskie Lamborghini oraz francuskie Bugatti.

Na początku pierwszej dekady XXI w. koncern rozpoczął pod nazwą Volkswagena produkcję pierwszej limuzyny klasy premium – Phaeton (pomysł nie wypalił i model nie jest dzisiaj dostępny w portfolio niemieckiego producenta) oraz pierwszego luksusowego auta typu SUV – Touareg.

Kolejnym przełomowym rokiem w historii marki Volkswagen był rok 2007, kiedy to Golf ustanowił nowy rekord koncernu pod względem wyprodukowanej ilości egzemplarzy aut jednego modelu przebijając poprzedni wynik należący do „Garbusa”. Popularność ta jest widoczna także w Polsce. Na przykład Volkswagen Golf VII to jeden z najliczniej występujących modeli w Polsce na rynku wtórnym i pierwotnym.

Kontynuując strategię multibrandingu Volkswagen w wyniki fuzji przejął firmę Porsche. W 2009 roku koncern wykupił 49,9% akcji spółki produkującej luksusowe samochody sportowe, a w roku 2012 pozostałe 50,1% dzięki czemu przejął tę firmę w całości.

Najnowsza historia koncernu naznaczona jest jednak olbrzymim skandalem na skalę światową. W roku 2015 Agencja Ochrony Środowiska Stanów Zjednoczonych zawiadomiła o naruszeniu przez koncern Volkswagen ustawy o czystym powietrzu. Ujawniono, że auta z silnikami diesla emitują wielokrotnie więcej szkodliwych substancji niż przewidują limity. Doprowadziło to do znacznego spadku notowań Volkswagena na giełdach, zakazu sprzedaży aut koncernu z silnikami wysokoprężnymi na terenie Stanów Zjednoczonych oraz w konsekwencji dymisji ówczesnego prezesa koncernu. „Afera Volkswagena” w dłuższej perspektywie nie wywarła jednak dużego wpływu na wyniki koncernu.

Obecnie niemiecki koncern coraz bardziej skupia się na rozwoju technologii aut hybrydowych i elektrycznych, czego efektem jest coraz większa ilość modeli z tymi rodzajami napędu. Najnowszym pojazdem marki napędzanym na prąd jest Volkswagen ID.3 zapowiadany jako duchowy spadkobierca „Garbusa” oraz Golfa, mający stanowić kolejny przełom w dziejach tego producenta.

(art.sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop