Zamknij

Stanowisko Wojciecha Dąbrowskiego, prezesa zarządu PGE w sprawie ustawy wprowadzającej mechanizm ograniczenia podwyżek cen ciepła

13:22, 27.01.2023 art. sponsorowany Aktualizacja: 13:27, 27.01.2023
PGE Polska Grupa Energetyczna PGE Polska Grupa Energetyczna

„Zbrojna agresja Rosji na Ukrainę spowodowała bardzo trudną sytuację na rynkach paliw, co przekłada się również na wyższe koszty wytwarzania energii elektrycznej i ciepła. Specyfika rynku ciepła, który w przeciwieństwie do rynku energii elektrycznej ma charakter lokalny, a dodatkowo zasady taryfowania wytwarzania ciepła są odmienne w przypadku ciepłowni i jednostek kogeneracji, powoduje, że odbiorcy w poszczególnych miastach w różnym stopniu, terminie i z inną częstotliwością odczuwają podwyżki cen ciepła. Wejście w życie ustawy ochroni odbiorców przed wysokimi kosztami ciepła, a jednocześnie pozwoli wytwórcom ciepła na jego produkcję w oparciu o zatwierdzoną przez prezesa URE taryfę” - komentuje ustawę wprowadzającą mechanizm ograniczenia podwyżek cen ciepła Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej S.A. oraz prezes zarządu Polskiego Towarzystwa Elektrociepłowni Zawodowych.

Dodatkowe informacje na temat ustawy:

Sejm uchwalił 26 stycznia br. ustawę o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw oraz niektórych innych ustaw”.

Od 1 października 2022 r. funkcjonował tzw. mechanizm rekompensat wprowadzony przez rząd, w celu minimalizowania podwyżek cen ciepła. Mechanizm ten gwarantował, że ceny ciepła dla odbiorców nie wzrosną powyżej określonego poziomu - 150,95 zł/GJ dla ciepła z gazu oraz 103,42 zł/GJ dla ciepła z pozostałych źródeł. Obecnie procedowana nowelizacja ustawy spowoduje, że po 28 lutego 2023 r. poziom cen ciepła dla odbiorców nie będzie mógł wzrosnąć więcej niż o 40% względem cen i stawek opłat stosowanych w dniu 30 września 2022 r., obliczonych przez przedsiębiorstwo energetyczne indywidualnie dla danego systemu ciepłowniczego z uwzględnieniem cen i stawek opłat w każdej grupie taryfowej. Różnica pomiędzy tą ceną dostawy ciepła a ceną ciepła wynikającą z taryfy zostanie pokryta z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.

Dodatkowo przepisy nowelizacji ustawy przewidują, że w przypadku, gdy cena stosowana od 1 października 2022 r. przez przedsiębiorstwa energetyczne względem odbiorców końcowych okaże się wyższa niż nowa maksymalna cena dostawy ciepła (czyli cena ciepła z dnia 30 września 2022 r. powiększona o 40%), przedsiębiorstwo będzie musiało wyrównać odbiorcom końcowym cenę ciepła stosując tą korzystniejszą, a samo będzie mogło wnioskować o uzyskanie wyrównania od Zarządcy Rozliczeń S.A. lub gminy, w zależności od wielkości systemu ciepłowniczego, przekładającego się co do zasady na obowiązek koncesjonowania.

Istotnym jest również fakt, że nowy mechanizm w pewnym stopniu spowoduje, że rekompensata będzie mogła być udzielana również w przypadku większych miast, w których systemy ciepłownicze zasilane są przez jednostki kogeneracji, z których ciepło co do zasady jest tańsze niż w przypadku ciepłowni. Proponowany mechanizm ma być neutralny finansowo dla przedsiębiorstw energetycznych.

KONTAKT:

Konrad Mróz

Biuro Prasowe Grupy PGE

tel. +48 785 999 946

e-mail: [email protected]

e-mail: [email protected]

https://www.gkpge.pl/grupa-pge/dla-mediow/kontakt-dla-mediow

Źródło informacji: PGE Polska Grupa Energetyczna

(art. sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
0%