Zamknij
REKLAMA

Joga na dobry sen

08:32, 07.06.2018 | Materiały Partnera
Skomentuj
Fot. Materiał partnera

Problemy ze snem to jedna z najczęściej obecnie występujących przypadłości, na którą narzeka wielu ludzi w różnym wieku. Skalę tego zjawiska potwierdzają liczne badania naukowe. Uważa się, przeszło połowa mieszkańców krajów uprzemysłowionych cierpi z powodu różnego rodzaju kłopotów ze snem, co w dużym stopniu obniża jakość ich życia.

Sen jest ważny

Trudności z zaśnięciem, częste budzenie się w nocy, sen bardzo niespokojny i przerywany albo sen za krótki – któż nie doświadczył tego przynajmniej raz w życiu. Wystarczy stres bądź zdenerwowanie przed jakimś ważnym wydarzeniem, a w nocy kotłujące się myśli uniemożliwiają dobry wypoczynek. Pół biedy, jeżeli skończy się tylko na jednej nocy, gorzej gdy taki stan trwa przez długi czas. Niedobory snu bardzo mocno osłabiają układ immunologiczny, więc automatycznie częściej zapada się na różnego rodzaju infekcje. W przypadku przewlekłych problemów ze snem pojawiają się choroby układu sercowo-naczyniowego, depresja czy też cukrzyca. Co więcej, naukowcy zaobserwowali ścisły związek pomiędzy długotrwale się utrzymującym brakiem snu a przyspieszeniem procesów starzenia się komórek. Organizm cierpi z powodu chronicznego przemęczenia i nie jest w stanie normalnie funkcjonować w ciągu dnia. W efekcie człowiek staje się drażliwy i zestresowany, więc mamy do czynienia z błędnym kołem, ponieważ stres powoduje problemy ze snem, z kolei owe problemy prowadzą do bezsenności.

Mało osób zdaje sobie sprawę z roli snu w codziennym życiu i niektórzy nawet świadomie zarywają noce. Jednak to może się skończyć bardzo nieprzyjemnymi i wręcz zagrażającymi życiu dolegliwościami, więc dla własnego dobra każdy powinien zadbać o odpowiednią ilość i jakość snu. Jeżeli tylko pojawią się problemy ze snem, to należy od razu działać.

Co można zrobić w celu poprawy jakości snu?

Dorosły człowiek najczęściej potrzebuje siedem lub osiem godzin snu, aby rzeczywiście czuć się wyspanym i wypoczętym. Przy dużym osłabieniu organizmu np. w czasie choroby bądź w okresie rekonwalescencji, często występuje zwiększone zapotrzebowanie na sen. Warto sobie uświadomić, że popularne tabletki sen nie stanowią dobrego rozwiązania problemu, ponieważ uderzają w skutki, a nie przyczyny braku snu. Ponadto wykazują działanie uzależniające. Co więcej, sen po zażyciu tabletki będzie może i długi, natomiast jego jakość pozostawia wiele do życzenia i stąd tak często występujące uczucie zmęczenia po teoretycznie przespanej nocy.

Warto spróbować czegoś innego. Joga jest naturalną metodą walki z bezsennością i innymi problemami ze snem. Przede wszystkim jej działanie w tym zakresie potwierdzają badania naukowe oraz doświadczenie dużej grupy osób na całym świecie.

W jaki sposób joga pomaga przy kłopotach ze snem?

Jednym z podstawowych elementów praktyki jogi jest nauka prawidłowego oddechu. To nie tylko kwestia spokojnego i miarowego oddychania podczas wykonywania asan, ale także specjalne ćwiczenia oddechowe. Warto pamiętać, że odpowiedni sposób oddychania dobrze dotlenia wszystkie komórki organizmu, ale jednocześnie usuwa różnego typu wewnętrzne napięcia i niweluje stany stresowe. Dzięki temu umysł może się wyciszyć, a ciało zrelaksować. To nie przypadek, że w chwili silnego zdenerwowania i stresu oddech przestaje być miarowy. Sztuka panowania nad oddechem jest tak naprawdę kluczem do uspokojenia.

Joga idealnie przygotowuje organizm na wypoczynek nocny. Skuteczne okazują się poszczególne asany, które warto wykonać bezpośrednio przed udaniem się do łóżka. Sprawdzają się skłony do przodu czy lekkie skręty, natomiast należy raczej unikać wygięć do tyłu, które w przeważającej części dobrze stymulują organizm do działania i pobudzają. Przed snem nikomu nie jest potrzebna dodatkowa adrenalina, ale właśnie wyciszenie i uspokojenie. Zaleca się zwłaszcza takie pozycje, jak Balasana (pozycja dziecka), Adho Mukha Svanasana (pies z głową w dół), Uttanasana (intensywne rozciąganie w głębokim skłonie do przodu), Prasarita Padottanasana (skłon do przody z szeroko rozstawionymi nogami), Paschimottanasana (pozycja rozciągania do przodu w siadzie) czy też Salamba Sarvangasana (świeca). Tę ostatnią asanę można też zastosować w przypadku obudzenia się w nocy. Jeżeli jest zbyt trudna do wykonania, to można wspomóc się krzesłem, jako podparciem. Oczywiście najbardziej wyciszająco działa Śavasana (pozycja trupa). Trzeba jedynie uważać, aby nie zasnąć na podłodze w trakcie jej wykonywania.

Sesja jogi przed snem nie musi być długa. Wystarczy jakieś 10 minut, aby skutecznie zrelaksować organizm i przygotować go do snu. Należy wykonywać jedynie te asany, które nie sprawiają większych problemów. W końcu ma to być czas na wyciszenie, a nie mocowanie się z własnymi słabościami.

Wysoką efektywność wykazują nie tylko same asany, ale także pranajamy wyciszające z wydłużonymi oddechami oraz medytacja. Można wtedy wykorzystać specjalne poduszki do medytacji dostępne w https://jogastyl.pl/poduszki-do-medytacji. Poduszki zapewnią komfort siedzenia, a tym samym zdecydowanie lepsze skupienie.

W każdym razie joga okazuje się niezwykle skutecznym sposobem na radzenie sobie z problemami ze snem i warto skorzystać z tej naturalnej metody przygotowania do nocnego wypoczynku.

 

 

 

 

(Materiały Partnera)
W okresie ciszy wyborczej tj. w okresie 24 godzin poprzedzających dzień wyborów i aż do chwili zakończenia głosowania zabronione jest prowadzenie agitacji wyborczej na rzecz kandydatów w jakiejkolwiek formie. Publikacja na portalu internetowym jakichkolwiek komentarzy mających charakter agitacji wyborczej może zostać uznana za naruszenie przepisów ustawy Kodeks Wyborczy oraz stanowi czyn zagrożony karą grzywny (art. 498 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy, t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 754 z późn. zm.)

Komentarze (0)

Brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

© myszkow365.pl | Prawa zastrzeżone